onsdag 24 april 2013

Patrik - du kanske lider av ortorexi...

”Where the bulimic and anorexic focus on the quantity of food, the orthorexic fixates on its quality”. (Steve Bratman)

Hmm, jag tycker att jag är sund. Jag tycker att jag har kommit en bit på väg. Jag tycker att det går bra för mig i utvecklingen av kropp och knopp genom min träning. Jag tycker att jag gör min resa på ett bra sätt.

När då en vän slänger ur sig "Ortoexi, kankse?" så blir jag fundersam. Jag förstår att jag inte ser samma saker som den som ser på ser. Men att jag skulle ha något som har en beteckning kan jag inte köpa. Jag är dock rörd av omtanken och tusen funderingar for runt ett tag likt ystra vårsvalor. En kort stund. Men jag har missat varningssignaler en gång tidigare i livet....



"Ortorexi" är inte en vedertagen diagnos inom psykiatrin, likt anorexia eller bulimia, men ändå ett begrepp som (tydligen) uppmärksammas allt mer. Det är, enligt de artiklar som jag kollat sedan passningen slogs, mera att betrakta som ett läge där hälsosamheten går för långt. Ett par exempel på symtom;  Träningsnarkomani, där belöningssystemet ger klara signaler av lycka om du varit duktig. Check, det har jag till hundra. Att reagera på att andra inte sköter sin träning och tycka att det tom är ett samhällsproblem, står jag bakom till fullo. Att träning och hälsotänkande skulle inskränka mitt sociala liv, stämmer inte alls. Jag ska fortsätta att lära mig och jag är övertygad om att det kommer att göra mig starkare.



Källor, Ortorexi.
Artikel i DN - om en hälsopedagog som gick över gränsen.
Psykologitest, relevanta frågor till viss del. Visade sig vara en marknadssida. Men kolla om du vill. Jag fick till exempel 31 poäng. Kommentera gärna vad du testat fram.
Artikel på Wikipedia - om det inte står så mycket på ne.se kan man ju alltid söka på wikipeida




På tal om att inte försaka så genomförde jag igår kväll ett hemmapass crosstrainer och styrka, en futtig timme totalt. Det var min första träning på tre dagar. Helgen har ägnats uteslutande åt dotterns konfirmation och annat viktigt med  familjen. Jag menar inte att en träningsfri helg visar att jag är frisk. (Pssst --> jag är jättefrisk, jättestark och mår jättebra.. men säg inget). Som en motpol så har jag tagit ledigt i två dygn för att utbilda mig inom idrotten. Med början i kväll ute i Sumpan ska jag vara utomhus och lära mig lära andra att bli starka ute. Något som jag redan kan men nu boostar vi och spetsar mina kunskaper.




Mer om CrossNature - min nya lycka - kommer ikväll. Stay tuned. Kram som fan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar