torsdag 25 april 2013

Idrott ska bedrivas ute!

"Vi tar några djurövningar till! Det är några jag missat...", Anna Adelman, från CrossNature jagar på oss under utbildningen till instruktörer. Vi är glada, varma, trötta, fnittriga och peppade efter första dagen av två. Det kan var så att det underbara vädret - femton grader och solsken - lockar fram det bästa ur oss. Vi, dvs jag, Ann-Sofie och Mia träffades på morgonen och fram på eftermiddagen kändes det väldigt bekant. En härlig miljö att träna i mitt i Stockholm med berg, strand och skog gjorde naturligtvis sitt till.

Vi har förmånen att få träna ute.
CrossNature är ett koncept av utomhusträning utan redskap och med naturens redskap och den egna - och kompisens - kropp som belastning. En del löpning ingår naturligtvis. Det är naturligtvis inget unikt men det är paketerat i en bra förpackning och på väg att bli ett känt varumärke. I dagsläget finns ett knappt hundratal instruktörer på ett tiotal orter runt om i landet. Nyköping finns snart med på den kartan. Tillsammans med en god träningskamrat har jag ett sommarprojekt där CN ingår som en del. Det ska bli kul att jobba med att leda andra igen. Jag tror att jag senast hade ett lag 1997.

CrossNatures gym är vackert!
Det vi gör i CrossNature påminner till stora delar om vad vi alltid gjort inom idrotten som bas- eller försäsongsträning. Dvs, enkla men effektiva styrkeövningar som kan varieras i det oändliga kombinerat med lite jogg eller löpning. Naturen bjuder på möjligheterna och en massa extra intryck. "Kom ner nu och lukta på mossan", hördes Anna säga mer än en gång. Många av övningarna är lekfulla par- eller gruppövningar. Hela tanken är att det ska vara lustfullt och locka till rörelse. Genom att välja anpassningsbara övningar så kan intensiteten varieras så alla kan få sitt.

Hela skogen är ju full av redskap!
Det ska bli så sjukt kul att köra igång. Jag och en annan kompis från gymmet  körde en liknande variant helt bara för att vi ville under sommaren för två år sedan i form av "Hållets hjältar" i Nyköping. Och det var väldigt roligt att leda samt uppskattat av dem som var med. Nu dags för lite middag och ett glas återhämtningsdryck.  I morgon kör vi en heldag till. Kul! Kom tillbaka i morgon så vet vi om jag har ett certifikat.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar