söndag 7 april 2013

När jag inte tränar!

En svensk teknikkonsult i toppklass!

Ja, jag är väl som de flesta? Jag umgås med barn, vänner och jobbar. Just jobbarbiten är viktig eftersom jag valt att arbeta i mitt eget företag. Eller snarare i våra företag eftersom vi är flera och har flera verksamheter. "Vi" är en grupp människor med olika utbildningar och bakgrunder som hittat varandra genom en lyckad kombination av slump och hårt nätverkande. Ungefär som när man bygger ett idrottslag så drivs vi av samma mål, att klara oss själva, ha frihet och ansvar och jobba mot ett klart mål. Kärnan i mitt lag består av en fd marinofficer, en fd budbilschaffis, en student med robotambitioner på KTH och jag som är ingenjör.

Ikväll kommer min hatt att bo därborta. I morgon inte.

Tillsammans utgör vi en teknisk spetskompetens som kända svenska industriföretag - med namn som du hör på nyheterna varje dag - kontrakterar för att lösa kvalitets- och säkerhetsfrågor. Det känns lite bra. Vi har naturligtvis fler personer runt oss och jag har förmånen att få vara lite av en ledare. Ungefär som en ledare i ett lag använder spelarnas enskilda kunskaper för att nå framgång, kan jag mixa våra kunskaper för att möta vad kunden behöver.

Jag ser mycket. av landet. Ibland stannar jag och badar -
för att jag kan. Tio veckor till midsommar. Yummy!
Jag har förmånen att resa runt till företagen och bli inbjuden att titta på deras verksamhet. Antingen för att lösa problem eller för att utbilda mot nya högre kvalitetsmål. Jag möter hela tiden nya miljöer och människor och det utvecklar mig som person. Jag får se nya fabriker, nya labb och nya produkter. Jag bor på hotell i olika miljöer och får träna i nya gym eller parker ganska ofta. Jag äter på bra restauranger och kan välja ett gott liv. Vissa tycker att det är lyxigt medan andra tycker det verkar pest att vakna någon annanstans än i det egna sovrummet. Jag bor där jag lägger min hatt varje kväll och är trygg i det.

En del kallar det lyx. Jag väljer kvalitet för mig och min personal.

Jag skulle aldrig vilja ge upp det liv jag lever - ja, som vi i laget lever tillsammans - fyllt av planering, utförande och slutligen resultat att räkna. Är vi bra, eller tom kanske bäst, så får vi cred för det. Är vi inte tillräckligt bra kommer vi som bäst tvåa. Ingen annan än du själv tar ansvar för dig. Jag hoppas du ser kopplingen mellan kompetensföretagande och tävlingsidrott? Att gå till jobbet är för mig en lek. Eller kanske snarare blodigt allvar. Iofs blir ju inte en lek bra om man inte tar den på allvar. Jag är tävling och resultat. Det är det du gillar hos mig. Eller ogillar.

Som ett stort stolt barn som trivs med livet.
För att jag kan och förtjänar det.


Vi ses på gymmet. När vi inte jobbar! 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar