lördag 27 april 2013

Kvinnor är klokare!

Förmodligen är det så. Mer än en kvinna har i något sammanhang sagt att de varit klokare än vad jag är i alla fall. Å andra sidan har jag hört män säga att kvinnor inte är kloka. Fast det är mest mellan män i grupper av män som det uttalas. Sällan i blandade grupper. Själv anser jag mig vara klok, stor, stark och vacker. Jag är helt enkelt en helt normal, pigg pojke med ett öppet sinne och enkel smak. Jag gillar det bästa. Av allt. Jag tycker om att min helhet består av tre halvor. Jag gillar nämligen det bästa så mycket att jag vill ha mycket av det.




På relativt kort tid har tre kloka kvinnor i min närhet påverkat mig i tre beslut. I samtliga tre ämnen - ärenden, fall, whatever - helt mot min vilja initialt men sedan har motståndet brutits ner med så mycket förnuft i argumenteringen att jag som klok man insett att den kloka kvinnan förmodligen har rätt. Eller i alla fall så rätt att hennes teori bör utvärderas innan motorsågningen startar. Missförstå mig inte, jag är inte den typen som alltid måste vinna en diskussion. Nej, nej, nej, ständig utveckling är ett mantra. "Stillastående är tillbakagång!" Och ett bra sätt att utvecklas, som vänner, par eller kollegor, är att faktiskt prata om saker och vara öppen för vad den andre säger.



Kvinna ett sa: "Du tränar nog lite mycket nu och bör kanske låta kroppen återhämta sig". Resultat: Jag har provat med vilodagar, vissa med helvila andra med lätt styrka eller rörlighet. Känns OK, dumt att dra på sig skador och sjukdomar. Ska utvärderas och det tvingar mig dessutom till en bättre träningsplanering. Tack!



Kvinna två sa: "Det är tufft att förstå vad du skriver i SMS och så. Ser du verkligen riktigt bra på nära håll?". Resultat: Jag har lagt en hundring på ett par läsglasögon och tusan vad stora knapparna blev! I min värld kommer kvaliteten i den kommunikationen att öka markant. Jag har även insett att T9 inte är ett virus utan kan vara en hjälp om man bromsar sig lite i inmatningshastighet och faktiskt har syn nog att läsa vad systemet föreslår. Att sedan det ursprungliga problemet har lett till att vi oftare talar med varandra live istället är en kul bieffekt. Tack! (ingen kommer dock någonsin att få se mig i glasögon, varken du eller någon annan)




Kvinna tre sa: "Smörjer du in skadan?" Med Voltaren? Gör inte det. Folk får hjärtproblem av diklofenak, som faktiskt tom är förbjudet i grannlandet Danmark." Resultat: Ooouuupppsi, jag som trodde att jag hade koll. Jag lyssande intresserat och har nu läst in mig på allt från Jyllandsbladet till Läkartidningen. Det blir Ipren istället - eller om jag är tough enough - så följer jag hennes egen metod. "Ta smärtan eller låt bli." Tack!




Med detta uttrycker jag min stora kärlek till alla som läser mig, lyssnar på mig eller bryr sig om mig eller någon annan. Skaffa er en görbra lördag. Själv ska jag bara vara dvs, tvätta träningskläder, såpskura trägolv,  byta en transformator, se IFK´s hemmapremiär och ikväll gå på krogen i tjänsten på boxningsgala. Kram!

(Disclaimer: Om nu någon kvinna skulle känna igen sig men inte uppfattar dialogen ordagrant citerad så är det förmodligen helt rätt. Jag är ju man. Syftet med texten är gott och det är inte min önskan att någon ska känna sig uthängd eller felciterad...)




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar