tisdag 9 april 2013

Lost in Lagan!

Du vet ju redan att jag älskar mitt liv. Nya platser, möten med nya ansikten och personligheter som utvecklar. Dessutom i snitt två-tre dagar i veckan. På något sätt kan man säga att halva mitt liv blir nytt varje vecka. Idag landade min invasionsstyrka på lilla Hotell Lagadalen i lilla Lagan. Både orten och verksamheten överraskade positivt. Låt vara att hotellet är .... enkelt? Maten och mottagandet visade sig vara kanon och jag som bara äter sill, ägg, ost, grönsaker och bacon ser redan fram emot frukosten. "Vi ses vid sju i morgon Patrik".

Förberedelser för anfall.
Jag åt nämligen inte ensam, nej nej. Innehavaren satt med vid min middag och kommenterade fotbollen. Han hade varit i Växjö igår och låg så att säga steget före i matchbilderna i reprisen av Öster-Helsingborg..... Jag hann med att lära mig att Ljungby spelar i tvåan, Lagan i fyran  och att han spelade i tvåan med Ljungby för tjugo år sedan.

Lokal idrottplats med fläckvis upptinat motionsspår.
Och missförstå mig inte nu, det var skittrevligt. Jag har suttit själv i hundra hotellrestauranger omgiven av Ajfånar, paddor och laptoppar utan ansikten i så många år. Jag är nog den enda som går fram till den som redan sitter och äter och frågar om vederbörande vill ha sällskap av mig. Oftast säger de faktiskt ja och kvällen blir bättre för oss bägge. Samtalen, även om det blir korta och avbrutna av barn eller respektive som hör av sig på plattan, utvecklar på ett skönt sätt. Oftast iaf.

Ja, sure. Åt ena hållet ja....


Jag är knäpp. Det vet du. Fast det är bra eftersom mina närmste vänner också är det. Vi synkar bättre på det sättet. Idag drog knäpplappen ut på dagens tredje träningspass i solnedgången, utan karta och i okänd miljö. Lagan är en vit fläck på min karta så att säga. Efter fem minuter tog Storgatan slut och det stod "E4S" och "Ljungby 16" på skyltarna. Kändes lite som om jag var på väg att lämna samhället. Jag vände. Hittade en idrottsplats och en slinga som påminde om ett gammalt elljusspår. Slingan hette "gamla elljusspåret" och var en två runt "stadion". Dessvärre korsades den av "Bergsrundan" som var längre och gick runt hela samhället. Iofs bra sex km, men med tanke att skymningen föll med en duns så verkade det osäkert.

Kollla, kolla - en flod! Lagar ni så äter vi. Lycklig idiot.

Vid korsningen så saknades skyltar och efter någon kilometer insåg jag att jag var på Bergsrundan som visade sig vara helt underbar. Vi passerade "stora isfallet", "grand canyon" och ett stort antal broar. Miljön vid Lagan var så fin och jag kan tänka mig att uppleva den när isen smält och det blivit grönt. Lite som "Fallen" vid Karlslund i Örebro för er som vet. Fick ihop någonstans mellan femochenhalv och sex km innan telefonen dog. Påminn mig om att beställa en gul. Nackdelen med Bergsrundan - som mest gick vid vatten - var att den hade gott om vägval men glest med skyltar. Hur som helst gjorde den min kväll komplett.

Där jag hänger mina kallingar är mitt hem....

Något annat som gör mina dagar kompletta är ni mina vänner som jag leker med, som lyfter mig eller som jag lyfter. Idag en kvart före ett pass ringde en kär knasboll och fick mig att bli hög som ett hus och därmed gjorde jag ett ännu grymmare pass. Förmodligen det bästa lunch-45-cykelpass någon gjort i Sunlights historia. En av mina styrkor är att jag är lätt att påverka positivt. Det är inte direkt negativt.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar