torsdag 10 oktober 2013

"Patrik.... du kanske inte är väldens smartaste..."

"Tunrundan - Nyköpings enda elljuslopp!" Klart man faller för det när en av de absolut charmigaste idrottsföreningar jag mött arrangerar. Jag har varit medlem i Tun i kanske tio år sammanlagt, dottern har spelat där, sonen har spelat där, snälla krysset gör i år sin hundrade säsong i fotbollen där. Jag har skrivit om Tunrundan i SN ett par gånger. Men jag har aldrig sprungit loppet eller ens förbrukat ett varv på spåret. Klart man faller när man inser att det är Nyköpings enda elljuslopp!!

Starten i Tunrundan. Jag är redan lång bak.
(Fotot snott från sn.se - Sandra Nordin)
Min löparsäsong har mängd- och resultatmässigt varit bläääh. Eller har blivit bläääh. Det började så lysande inne på Sunlight i vintras. Jag har en hel rad med (bort)förklaringar. Ring mig så får du dem. Och jag tänker skylla mest på en kompis. Men jag har ändå hittat något slags harmoni i att skava runt. OK, det är mer action på cykeln men för min kropp gör löpningen nytta. Jag har varit med i ett par andra lokala lopp men det här var nog rekord i antal deltagare? Om jag inte fattade fel så var det tom ett lass med folk från Strängnäs där?!? En regnig torsdagskväll i oktober.,,, Tun drar.

Kan man lita på orienterare?
Fast nu är ju orienterare ett släkte för sig. Rankade precis ovanför yxmördare i listan. Jag själv rankas nog strax över amöba på smartskalan. Körde ju en räserdag i träning igår, med fyra timmar och nästan tretusen kcal i förbränning. Var liksom lite tom idag när jag skulle ta i. Inte så smart att tömma sig dagen före lopp? Allt kändes som en miljon fram till tre kilometer. Till och med mördarbacken i grusgropen var behaglig. Även om det tekniskt var lite äckligt att springa i halvmörker på ett spår där man inte känner underlaget så var det en skön känsla. Tittade upp och valde ett tiotal ryggar som jag "djävlar-i-havet" skulle ta mig förbi sista två.

Skönt men ingen turbo....
Tjena! Jag gasade men det hände nada. Sweet fucking nada. Tempoökning beställd liksom.... Jag var jättetom men tyckte själv att det gick rätt bra. Tappade dock säkert en minut per kilometer de två sista. Landade på 25.38 vilket var trettioåtta för mycket. Men om man försöker öka när allt är slut så.  Totalt sett en jätteskön kväll med god stämning både i spåret och efteråt. Fick en landslagströja (fotboll) som pris och den kan jag ju ha nytta av i morgon kväll. God kväll.



.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar