söndag 6 oktober 2013

Böckling, ägg och gubbröra...

Välkommen till matrutan. Sitter med avkomman och äter lugn söndagsfrukost. Snart ska vi plugga musikhistoria. Det är sånt vi gör i den här familjen. Eller uppgiften är naturligtvis hennes, men jag gör som alltid. Ställer upp och stöttar, ersätter Wikipeida och kommer med onödigt långa förklaringar. Sen rättar hon mig och får ett A. En inkörd variant som fungerar.

If you are racist, sexist, homophobic or just a jerk....
Don´t come in....
Vi är förmodligen inte helt straight när det gäller frukost. Men vem vill vara det. Jag tänker mest på böcklingen. Rökt mat i alla former har kittlat mina smaklökar sedan jag var liten. Jag förvånade även omvärlden genom att älska inlagd sill. Idag var det rubriken på tallriken och en del har gått i arv. Alla som fiskat Böckling vet hur gott det är. Förr åt jag det på hårt bröd, nu med kniv och gaffel i bästa fall.

Färsk nyfiskad böckling.
Numera förkommer ju inte hårt bröd på min agenda, så att säga. Jo - vänta lite nu. Det gör det ju. Vid riktigt festliga tillfällen äter jag Wasa Husman. Med majonnäs. En specialitet som inte alla kan komma på att önska sig. "-Vad vill du ha till frukost då?" ...."Majomacka...." I de lägena blir man nästan förälskad. Skönt med världsklass iaf. Det är sådana vänner jag samlar på.

Grundämnet majonnäs. Användbart!

På ännu mer tal om böckling.... en historia:

-Vad är det som är röd- och vitrandigt, visslar och hänger i taket?
- Ingen aning...?
- En böckling!
- Va, nääää. En böckling hänger ju inte i taket!
- Man kan hänga dit den!
- Ja, men det är inte röd och vit!
- Man kan måla den.
- Kul, men en böckling kan i alla fall inte vissla.
- Det sa jag bara för att göra det lite svårare.....

Så sant. Så sant. Tack.
Kram som vanligt. Ja, du vet vad som är viktigt för mig och därmed min drivkraft. Uppenbarligen lite för dig med annars skulle du säkert inte fortsätta att läsa mig. Vi bygger vidare mot den fullständiga lyckan tycker jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar