tisdag 22 oktober 2013

En morot i månaden!

Ska du till månen? Klättra på mig så är du hemma. Eller snarare uppe. Igår genomförde jag en av mina bättre gymkvällar. Och är hög som en julgran på endorfiner! "Vad är det som motiverar dig Patrik?",  händer det att någon frågar. Och jag står där som en deltagare i SM i fågelholk och får inte fram det.

Klicka gärna här för rätt känsla. Det är Bruce som sjunger.

Motivation kommer i många skepnader. Ibland behöver jag inte ens motivation för att ta i, det räcker med att jag vet att jag har ett mål. Mina mål är jag. Planeringen av mina pass är grunden till jaget och viktigt i det flackande liv jag lever. Att ta tillvara stunder är en egenskap som jag har. Kosten är viktig, men som vanlig smakar det som du inte ska äta bäst. Eller lockar mest. I mitt fall lockar kolhydrater ganska mycket. Många är goda. Ta morötter till exempel. 

Ett vettigt skäl räcker för mig. Du vet vilket.
Morot - Daucus carota sativus - är en grönsak med riktigt mycket energi från kolhydrater. Jag borde undvika den men jag kan bara inte. Ge mig en morot i månaden och jag kommer att gå på för alltid. Du vet, lite som att ge ett kärnkraftverk en påse uran då och då. Det ryker länge.... Jag ser mitt mål tydligt och klart, med rätt bränsle kommer det här trogna puff-puff loket att jobba ända fram. Vänta bara. Jag har sett blicken och den lyser som en grön signal i tunnelöppningen. Kom loss nu, vi har ett land att bygga!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar