onsdag 29 maj 2013

Statisk elektricitet? Huh?

En titt på morgonens radarbild visade på en sammanhängande "skur" från Tallinn och hit och fläckvis såg den ut att hålla "category 5". Pffft, snacka om falsk marknadsföring. Inte minsta lilla urladdning. Inte en millivolt i potentialskillnad som naturen ville utjämna för att glädja mig. Ja, jag är ju en galen vetenskapsman på sätt och vis. Jag puttar ju elektroner som yrke. Åska, eller åska i miniatyr är min profession. Sedan har jag femtiotvå andra kul idéer med. Men visst visste du att jag jobbar med statisk elektricitet?

Inte skönt alls.
Jag brukar säga att om man ska bli världsmästare så ska man välja en smal sport. Det jag håller på med är inte så många som gör men ändå är det något som vi alla har en relation till. Att få en stöt. Alltså inte av en trasig elapparat eller så, då dör man ju utan en schysst smäll av bilen eller någon som man tar i hand med. De kunder som jag hjälper, utbildar och bygger fabriker åt, vill inte ha några stötar. Det kan vara Ericsson som vid en urladdning till ett kretskort har en produkt som går sönder eller AstraZeneca där fabriken brinner och du dör om du får en urladdning till de lösningsmedelsångor som finns i luften.

Det finns skäl att vara försiktig även som privatperson.
Läs artiklarna längst ner om du vill.


Jag befinner mig väldigt ofta i vårdmiljöer där man har problem med att teknisk utrustning får felfunktioner när uppladdad personal i plastskor och vita snygga nylonrockar petar på den. Jag har faktiskt tom gjort en haveriutredning där en sjuksköterska fick eld på handspriten på sin hand och fick brännskador. Annars är det svensk teknikindustri som är min lekstuga. Rymd -, försvar- och medicinteknik för att nämna några områden. Dessutom börjar man i allt fler områden inse att komfortbiten, dvs att slippa stötar, är viktig. inte minst inom vården.

Ok, det är inte just det varumärkets fel. Bara val av fel skor. 
Hur är din relation till naturfenomenet? Får du stötar ibland? När, var och hur? Vill du veta varför och vad du kan göra. Har du tre timmar över så berättar jag gärna. Eller en kvart eller över en lunch. Det fina - tycker lekfulla och kunskapstörstande Patrik - är att det här sker överallt. Och det borde ju på sikt innebära att alla behöver lilla mig. Zapp, på dig!

Brännskadade elever.                   Brand i handsprit.               Brand i fyrverkerier.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar