söndag 12 maj 2013

Idag och i morgon, liksom igår, är nu hela tiden!

Planera, genomföra och utvärdera. Ett planeringshjul. Eller omsatt till idrott, sätt mätbara mål, träna och tävla samt njut när du nått det du ville. Det där kan du väl och lever efter vid det här laget? Din planering ska alltid vara skalbar, alltså innehålla olika nivåer. Övergripande både i tid och aktivitet samt mera i detalj så du verkligen vet vad du ska göra just idag. Jag ser det som att målen ligger i ett högre genomskinligt lager och träningen en nivå under. Jag mår bra av att hela tiden påminnas av målen när jag jobbar med detaljerna. Som att ha GPSen eller kartan projicerad på vindrutan i bilen när du kör. Genom att ställa om ögat så har du tillgång till all information du behöver och du tappar aldrig fokus.

Mer info gör det lättare att fokusera på uppgiften
att fatta rätt beslut.


Helheten består av tidsenheter och den absolut minsta och viktigaste är "nu". Det finns folk - ingenjörer tex - som talar om nanosekunder och annat småkrafs. För mig är den minsta intressanta enheten det "nu" som vi kan uppfatta och begripa. Samt påverka. Det är i nuet som du får momentan feedback och med din attityd kan välja att reagera på denna. Det är i nuet som du känner att du orkar lägga på fem kilo till eller att det faktiskt går jättebra att hålla varvtiden. Det är i nuet som du kan öka, eller minska, belastningen. Bara du vågar bli medveten om ditt eget nu så blir du en aktivare och säkert, förmodligen, garanterat en bättre presterande figur. Prestation inom vilket område du själv väljer.

Är det du själv som styr ditt liv eller hänger du bara med?
Second place is for the first loser.

Meningen du läste före denna kan uppfattas som ett "då" och det du läser nu som ett "nu". Men du har lika rätt när du tänker att hela den här texten läser du "nu" och kaffet du bryggde innan är "då". Ditt nu är alltid flexibelt och det är tack vare vår grå skrynklas underbara förmåga att koppla. För några dagar sedan hade jag ett "nu" när jag upplevde en störning i kraften (förlåt alla Star Trek-fans) som i det nuet var förvirrande. Nu har det gått några dagar och innehåller i störningen har klarnat för mig och i detta mitt parallella nu som innefattar tiden från "då till nu" så har jag gråkopplat och utvecklat i ämnet samt - naturligtvis - skapat en väg framåt. Om du ska kunna lära dig av erfarenheter måste du återkoppla hela tiden. Hard facts: "Använd fakta och erfarenheter av saker du upplevt, men lägg ingen tid på att grubbla över dem". Våra, dina och mina, "nu" kommer dessutom alltid att höra ihop och påverka varandra. Fast hur bestämmer du själv. Du kan nämligen i varje nu bestämma hur du ska förhålla dig till momentan såväl som historisk input och det är det som utvecklar och ger dig en framkomlig väg.

Bra med frys.

Idag och i morgon, liksom igår, är nu hela tiden. Utnyttja nu det. I detta nu blev jag sugen på en macka och ska verkligen ge efter för det. Det var inte nyss jag köpte bröd. Tack för att du läser och vill utvecklas ihop med mig.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar