måndag 6 maj 2013

Reseguiden punkt nu - nöjd med tillvaron.



Jag far ju runt en del och njuter av att få se vad jag får se. Att upptäcka nya orter, städer eller hålor ger mig en hel del. Du vet ju att jag är trygg och trivs med det mesta. Kvänum. Känn på ortnamnet, låter lite som ett felstavat ICA. Där jag lägger min hatt är jag. Idag ligger den på Lumber&Carle i just Kvänum. Jag är här av ett skäl. Jag kom hit via min favorit-E4 längs vackra Vättern och så ett besök på andra sidan. Fagerhult. Halvvägs till toppen om du förstår. Varför det inte finns en bro tvärs över är bara underligt.


Närmaste väg - inte snabbaste - hit gick genom skogen och jag har sett vackra vatten, vackra vitsippor och vackra Västgötskor. Eller det sista vet jag inte egentligen, jag körde ju om dem. Hur som så var det vägar och natur som gjorda för motorcykel. Efter Falköping blev det nedförsbacken mot Västergötland som jag känner det, dvs ett öppet landskap med fler vindkraftverk än slalombackar.


Väl framme så gick det lätt att hitta hotellet och baske mig såg jag en skymt av morgondagens jobb på vägen? Orten är inte stor och en promenad på en halvmil gav lite inblick i försommarkvällens villaliv. Mycket utemöbler, högtryckstvättar och barn i femårsåldern. Och sol genom skir grönska. Lika skönt och överraskande varje år. Fast i år känns det så bra med vår. Jag mår vår och det känns så bra att finnen mitt i pannan inte spelar någon roll.


Tillbaka på hotellet jobbar jag med öppet fönster och kvällssolen skiner in. En schysst sjötunga med champagnesås och ett glas återhämtningschardonnay fullbordar en bra arbetsdag. I morgon kanske jag tar ett dopp i havet. It´s nice work and I have to do it. Jag skulle inte vilja ha det annorlunda. Har du det som du vill? Bra, annars hade du ju gjort något åt det.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar