torsdag 9 maj 2013

Blod och ära! Eller inte?

Låt oss säga så här. En taskig inställning och en dålig planering är sällan bra. Jag landade vid tävlingsplatsen för sent men ändå i god tid. Dvs i tid för att värma upp och hitta rätt men inte i tid för att hinna in i rätt känsla. Fan, så amatörmässigt. Bjöd även mig själv på ett annat misstag före start. Märker du redan här att jag söker undanflykter för missade mål så har du rätt.

Terry. Blöder och har vunnit.
Jag kollade nämligen startlistan i min klass. Och kände mig liten. Om man som jag är en nybörjare i tävlingsklasserna så blir det fel när man ser att det bara är trettiosju startande i längsta loppet. Det betyder troligen att trettiosex av dessa är löpare. "Patrick, you are number thirtyseven...".  Hörde sedan under uppvärmningen två grabbar i Enhörnas matchställ diskutera varvningen i termer av att allt under sexton vore katastrof. Jo, det stämmer men för min del handlar det om tre kilometer och sexton minuter. Sextio procent av deras siffror. Iofs fixade jag ju det men just då stod jag på linjen helt utan huggtänder. Utan känslan av att jag skulle döda allt i min väg.

Patrik. Blöder inte och har inte vunnit.
Jag behöver den känslan. "Käka mitt damm" och "det sista du ser av mig är ryggen" är sådant som jag ska tänka på start. Fan. Inte undra på att jag orkade hålla schemat i sex kilometer av tio. Nåja, jag är nybörjare när det handlar om att bry mig om tiden. Jag kutade en mil och slog fem man, alltid något. I all sin enkelhet börjar jag gilla löpningen som tävlingsform. Motvilligt. Det finns ju ingen kamp och ingen action. Jag vill få ont i närkamp, ett slag på armen eller en rejäl gräsfläck på tröjan. Om jag vunnit och blöder så mår jag bäst.

Medalj!

OK, du har fattat före mig. "Ta i så du blöder då ömfoting!" Jag hajar, jag måste lära mig att komma ur comfortzonen och pusha. Det är bara så. Jag missade nämligen mitt mål med sketna nittiofyra sekunder - drygt tio sekunder per kilometer. Det går att lösa. Jag har anmält mig till två lokala lopp i augusti. Det blir fler innan dess. Idag såg jag inte dig på startlinjen men visst hänger du på under sommaren!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar