fredag 17 maj 2013

Nu saatana ska vi pela håkki....

Som en del av er vet och andra räknat ut så gillar jag idrott.....



Jag har en god relation till vår östra landsända eller om man så vill vårt exotiska grannland i öster. Salig mor polade med en finsk kille i flera år så resor till nästan Sovjetunionen stod på schemat flera gånger om året när jag var liten. Jag har i företagen ett flertal leverantörer av produkter som är ifrån Finland så jag är varje år i Finland. Jag känner - som all svenskar - en del hel-, halv eller kvartsfinnar. Samt känner till några hel-, halv eller kvartsfulla knivbeväpnade finnar i säckiga jeans. För vi vet ju att det är den sanna bilden. Även om det helt naturligt blir extra kul att slå ut Finland ur håkki-VM så är det inte motståndet utan sporten det handlar om idag.




Mitt förhållande till Ishockey är komplicerat.... Sporten har alla förutsättningar att lyckas, snabb förflyttning mha skridskorna, begränsad yta som ger ett inbyggt kampmoment och en hanterbar boll. Och så ett schysst tillhygge, ungefär som i golf och innebandy. Meeeen, jag brukar bli så besviken. Jag kan tänka mig att följa varrje sport där Sverige, mina barn, grannens barn eller du spelar match. Ja, helt enkelt om det finns en koppling som engagerar mig. Jag skulle tom följa med på din syjunta om du vill för att du är min vän. Ingen av min nära vänner spelar hockey och knappt några barn jag umgås med heller. Kopplingen saknas. Utom i VM - då borde jag få alla horn att stå upp. Och det får jag varje gång och blir lika besviken varje gång. De åker ju bara och slår varandra eller i håller i varandra och bromsar. Hoppas det bli annorlunda nu.



Tjugotvå grader ute nu på förmiddagen och sommar på ingång och jag har tröttnat på halva vilodagar och att halta och ha ont överallt. Fötter, armar och axlar. Nu börjar jag träna ordentligt igen så blir det säkert ordning på det hela. Kroppen är gjord för aktivitet. Sprang tre och en halv i morse och det var bara så skönt att komma loss men just då hade jag inte mental tid för mer. Det får bli några längre pass i helgen. Jag har också tagit ett beslut att minska på medicinering för småskavanker som tår och annat. Samt att försöka lära mig lite om att välja rätt skor. Javisst - även jag kan utvecklas. Kram för att du följer och läser.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar