onsdag 15 maj 2013

Men Nina? Frågan är om det är regeringens fel...?

"Jag tycker att regeringen borde göra mer för att skaffa fler jobb. Jobben räcker inte åt alla", hörde jag arbetssökande "Nina" säga i lokalradions nyheter på väg hem från ännu ett utbildningsjobb. Vad Nina hade för utbildning eller unika kunskaper som marknaden inte frågade efter framgick inte. Inte heller vad hon sökte för arbete och det spelar inte någon roll. Nina har fel. Ingen ska skapa några jobb för att just skapa några jobb. Att ha ett jobb är ingen mänsklig rättighet. Om du kan något som någon behöver så kan du utföra det arbetet. "Jobba". Inte annars. Och det ansvaret är ditt eget, Nina.



Att utföra ett arbete är att utföra en prestation fullt jämförlig med en idrottsdito. Du lägger upp vad du ska göra, tränar dig och till slut så är det dags för match. Omräknat till Ninas värld så scannar man vad arbetsmarknaden kan behöva i framtiden, utbildar sig och via de betyg och uppsatser man refererar till så blir man bedömd och får njuta. Det är så det fungerar och måste fungera. Inga skapade jobb kan någonsin föravårt vackra land framåt. Eftersom den globala ekonomin kommer att kollapsa i ett sådant system.



Själv har jag en unik kunskap som marknaden efterfrågar, jag tränar kontinuerligt på att bli bättre och har match ett par dagar i veckorna på olika arenor runt om i världen. När jag inte har match så ägnar jag dagarna mest åt att planera och förbereda nästa matchtillfälle. Jag lever ofta gott och har mycket fritid ibland när jag verkligen hinner umgås med mina vänner och andra ibland så har jag ingen fritid alls utan lever här och där och på resande fot i hundrasextio. Det har hänt att jag vaknat på ett hotell och inte varit helt säker på vad staden heter. Det är världens bästa jobb och sker helt utan att Fredrik eller Anders behöver lägga sig i.



Idag har jag vilodag från träningen och det blev en morgonsolskenspromenad på tvåochenhalv kilometer i underbar klassisk bruksmiljö med stolta svenska industritraditioner. Om Nina gör rätt val kan hon också ha det så i en snar framtid. Kram för att du läser!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar