söndag 31 mars 2013

Heja Finland!

En kompis länkade till nedanstående text och jag tycker den är så bra så vi kan diskutera lite kring det ämnet. Rökningens avveckling. Jag tillhör dem som faktiskt är så kategorisk att jag inte skulle kunna dela liv med en rökande partner. Då må hon eller han vara hur läcker som helst i övrigt. Jag får ont i huvudet av lukten (=röken) och även av att rökaren inte tar sitt ansvar och avbryter sitt tobaksbruk. För allas skull och inte minst för sin egen, eller sina barns. Jag är född på sextiotalet och vet hur rök smakar när allt hemma smakar rök.



Enligt undersökningar röker så många som 30-40% av tjejerna i tvåan på gymnasiet. Underbart. Framförallt eftersom det väl är åldersgräns på skiten. Man undrar och sliter sitt hår - framförallt jag då - hur man tänker om man börjar. Eller jag fattar hur lite man tänker eftersom jag själv började snusa bara rakt av. Det var coolt, smakade gott och jag fick en kick av nikotinet. Antagligen samma skäl som får folk att röka. Det finns ju hur mycket fakta som helst om det skadliga med rök och snus(k), men så länge det är lätt att skaffa fram det man vill ha så biter ingen fakta. Därav rubriken och credet till Östra Landsändan.

Inte attraktivt.

Du kommer aldrig att få mig att rösta för ett förbud av något slag i samhället. Av två enkla skäl. Jag tror på människans fria vilja fullt ut och att vi trots allt besitter någon form av egen handlingskraft. Det är det första och viktigaste skälet, och dessutom är förbud verkningslösa just på grund av detta. Nummer två. Jag får inte köra hundratrettio på raka fina motorvägen mellan Mantorp och Mjölby en sommardag med sex mils sikt och närmaste halka fyra månader bort. Jag gör det ändå och det borde jag dessutom kunna göra utan att bryta någon lag. Samma sak med rökningen, vill du verkligen röka och riskera en för tidig smärtsam död så vill jag inte ha möjlighet att förbjuda dig.

"Jag har inga problem..."

Utan att kunna detaljerna i "finska modellen" så tycker jag att tekniska restriktioner och information är rätt väg. Avgifter är ett tydligt sätt - inte skatter - att poängtera att en produkt för med sig negativa konsekvenser. Att obstruera och hålla åldersgränser kan tex vara vettigt att bromsa nyetablering. "Cigg? Det blir hundra spänn och så hämtar du det i kassan därborta. Har du leg?" Så borde det gå till. Samma sak med alkohol som jag tycker borde säljas i vanliga butiker, fast det är ju en helt annan sak. Vin är ju nyttigt i rätt mängder enligt många undersökningar. Någon sådan har jag dock inte sett rörande tobaksbruk.

Fan så attraktivt.

Själv tyckte jag att det verkade dumt att snusa. Speciellt som jag inte kunde förklara för mina barn varför jag gjorde det. Så jag slutade. Från söndag till måndag för tre år sedan. Det kan du också göra med din rökning. Jag bestämde mig och jag har som du vet inga problem att fatta beslut. Det har inte du heller, bara du är motiverad nog. Planering, träning och resultat kan vägas in där med. På tal om det så blev veckan ruskigt bra träningsmässigt för mig, nästan fjorton timmar i träning och en förbränning på  9300 kcal helt utan cigg.

Kaksi mansikat.
 Fimpa eller ta risken. Just fucking do it. Jag tänker inte förbjuda dig att röka.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar