tisdag 8 januari 2013

Urkraft!

Vad driver dig att göra det du gör? Troligen vet du det bättre än jag men jag antar att i botten finns samma krafter som driver mig. Det vill säga ursprungliga och naturliga saker som överlevnad och släktets fortplantning? Eftersom vi (tyvärr?) lämnat grottstadiet så har vi dock kanske förfinat och tänkt om. Men krafterna i mig är desamma som hos min föregångare. Oavsett hur brutalt det låter.

I hemsydda kläder!


I takt med att samhällets värderingar ändras bär vi oss annorlunda åt. det som är accepterat idag kommer kanske inte att vara det i framtiden och tvärt om. Om du hänger med. Allt färre kvinnor klubbar ner en man och släpar hem till grottan i dessa dagar. Dessutom vore det kanske ingen vits med en medvetslös herre om man nu ska fortplanta. Vad vet jag? Om man nu ska hitta spåret igen så menar jag att vi drivs av samma kombination av hormoner och fysiska behov. Eftersom vi kan göra så oerhört mycket mer med våra kroppar - vi har stor arbetskapacitet - än vad som krävs för både egen och släktets överlevnad, så har vi en stor överkapacitet. Många av oss väljer att idrotta på olika nivåer medan andra låter kraften somna in och bli outnyttjad. Vad som är bäst ur ett gemensamt perspektiv är solklart. Vi måste få fler i aktivitet innan vi låter slöfockarna kväva oss friska.

Min grotta är tryggast och varmast!

Att skapa gemensamma mål är tufft men nödvändigt. Hur man når dit finns olika sätt. Kunskap, piska och morot (=skatter) eller något annat. Vad som fungerar bäst beror självklart på individen som ska påverkas. För en gångs skull har jag ingen patentlösning. Storleken på projektet avgör vilken grad av tvingade medel man får använda som ledare. Om jag ska rädda mänskligheten från fetmadöden får jag vara mer brutal än om jag ska övertyga damen i fråga om att just min grotta är den mysigaste och jag den tryggaste att sova tätt intill. Du måste - oavsett questen - ha största delen av gruppen med dig. Annars är du rökt. Det du alltid kan ha med dig är att människan drivs av samma basala behov som alltid. Tala till dem och du får massan med dig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar