torsdag 17 januari 2013

En muskel!

Du kan det säkert men vi tar det lite kort. Vi har olika typer av muskler i kroppen. Skelettmuskulatur är det i oftast tänker på när pratar muskler, de stora synliga som vi själva kan välja att använda. Alltså vi kan med hjärnan styra dessa för att slå eller lyfta på gymmet. Vårt autonoma nervsystem - icke viljestyrt asså - hanterar den glatta muskulaturen som i tarmar och lungor. Ungefär på samma sätt kan man beskriva hjärtmuskulaturen, den tredje typen.



Hjärta och tarmar släpper vi i den sköna förvissningen att så länge vi fungerar så fungerar de. Ja, eller tvärtom om naturligtvis med. Jag tänkte koncentrera mig på de mysiga som vi kan träna och som syns. En skelettmuskel - tex - biceps på överarmen - består av en muskelbuk, den mjuka delen, och två senor. I muskelbuken sker allt kemiskt utbyte som resulterar i att muskelfibrerna dra ihop sig och via senorna skapar rörelsen i lederna. En muskel passerar alltid någon form av led och syftet är att sträcka, böja eller rotera just den leden. Genom att den ena senan sitter fast i skelettet på den centrala sidan - muskelns ursprung - och den andra längre ut - muskelns fäste - så kommer alltid en sammandragning att skapa en rörelse.




Processen är rent kemiskt komplicerad men under förutsättning att ditt system är intakt och fungerande så kan du få dina muskler att göra det du vill. Du kan lära dig att kontrollera och utveckla dem via olika former av träning. Du kan påverka storlek, utseende och funktion och för mig har det blivit lite av ett gift att skapa kroppskontroll. Och då tänker jag inte bara på att styrketräna för att få definition och kanske lite volym, det är minst lika viktigt med kontrollen och känslan. Träningsformer som dans, pilates och yoga är för mig minst lika viktiga som den klassiska träningen. Ju mer jag har hållit på desto tydligare har detta blivit. Mitt mål är en sund, stark och snygg kropp som jag har full koll på. Till vad nytta det nu kan vara.



Lite avdelning värdelöst men viktigt vetande; kroppens största muskel är stora sätesmuskeln, vi har drygt sexhundra skelettmuskler i kroppen och tungan är den starkaste i förhållande till sin storlek.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar