söndag 6 januari 2013

Femtio nyanser av .... träning? Av Mig?

Igår var en vilodag, Fredagen var en gudabenådad träningsdag med alla inslag - hårt och långt arbete, bra stretch och så en god stunds lugn återhämtning i varmt vatten. Värmen i badet fick kroppen att hitta ett avslappnat lugn. Det enda som saknades var att toppa med att få en rejäl massage. Det kommer. Naturligtvis skulle alla träningspass byggas upp så, men nu är jag inte heltidsproffs. Ännu. Det blir hela skalan från bra till mindre bra. Jag har insett - tack ni som påverkar - att man behöver ta hand om kroppen för att den riktigt ska blomma. Det håller inte att bra köra på. Men nästan verkar det som i mitt fall. Dessutom är jag som jag är, vilket för oss in på femtio nyanser.

Fängslar den även mig?

Jag har inte läst någon av böckerna men nu börjar såpass många runt mig tala i positiva ordalag så jag bara måste prova även om det känns scary. Ämnet är naturligtvis intressant och mina kunskaper om genren inskränker sig egentligen till att en flickvän på åttiotalet läste högt för mig ur ur Grottbjörnens folk. Det hade avsedd effekt. När nu en handfull idrottskvinnor jag känner beskrivit boken, om inte helt lika, så med snudd på samma besatta lust att läsa vidare så måste jag testa. Jag har dessutom förstått att en kvinna skrivit den. Jag har i min livsituation ett fullständigt normal förhållande till damer. Det som beskrivits för mig låter mest fascinerande. Även om jag är både målmedveten och snygg (hahaha) så kan man ju inte kalla mig ung eller rik så jag hoppas att jag inte känner igen mig för mycket bara. Men eftersom jag inte hört någon man beskriva boken så det är väl dags. Eftersom jag träningsmässigt går igång på allt från LCHF-kokböcker till gymtidningar med snygga svettiga bilder så kan säkert "Femtio nyanser av träning" fungera som tändvätska.

Inte Nyköping idag. Bettan får vila.
Idag står en woggingtur på förmiddagsplaneringen, jag siktar på en 10-12 km i lugnt tempo och max nittio minuter. Är fortfarande lite schleten i A efter intervallerna i fredags kväll. Är osäker på väglaget men skulle nästan kunna tänka mig att rasta Bettan, fast det kan göra ont om det skiter sig. Ikväll ska jag köra ett styrka och corepass på gymmet och stretcha. Just det sista får väl bli mitt nyårslöfte. Det ska bli gasellben och inte en förlaga till nästa års kylskåpsserie.

Ett gäng  vinnare!
Jag vet att 2013 kommer att bli året som innehåller en lång och grön vår och som ofrånkomligt blommar ut fullständigt. Det är som när du fyller träningsflaskan med vatten utan att minska påfyllningstrycket på slutet. Flaskan blir full och du överväldigas av överflödet och bär det med dig även efteråt. Du minns väl att gränser är till för att korsas, rekord ska slås, matcher vinnas och viskande "nej" ska bytas till ropande "JA". Just nu i år - vinnarnas år! För vinnare som du och jag.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar