tisdag 8 januari 2013

Låt den rätte leda dig in!

Det börjar bli mycket litteraturkopplingar nu. Men faktum är att alla processer kräver sin ledare och många gånger är den fasta handen garantin för att något blir gjort. Min ledarstil präglas mycket av planering och genomförande. Du som följer mig vet det mer än väl. Jag är målinriktad och jag är en utförare. 348 träningsdagar förra året visar bland annat på det.




Igår - ladugården - så sa jag att ju närmare målet du kommer desto klarare blir du på vad som ska göras. Det blir också lättare och lättare. Det är lite som att köra bil mot en given adress, ju närmare du kommer desto mindre är risken att du hamnar väldigt mycket fel. Om du som ledare i en process ska få gruppen - liten eller stor - att samverka och nå målet krävs att du använder samma trattprincip. I början av en process kan du tillåta att medlemmarna är yviga och kanske tom gör vissa moment som inte pekar rätt i din värld. Som kanske inte alls pekar på målet till och med. Låt det ske för det kan skapa erfarenhet i gruppen som kan vara  nyttig längre fram. Ju närmare ett slutligt viktig beslut - ett mål - ni kommer desto viktigare är det dock att allt samverkar. När genomförande sker måste ni vara överens. I alla fall måste du som ledare vara fast i tanke och hand när du tar beslutet. Och gruppen ska känna att det är rätt.




Som du vet älskar jag beslutsprocessen eftersom allt är möjligt. Jag ser inga begränsningar. Finns det något jag vill nå så kommer jag att nå det. Man måste dock komma ihåg att för att gruppen ska bli lycklig måste  det bland medlemmarna finnas en önskan som pekar åt samma håll. En gemensamt formulerad målbild. Annars är du ute och cyklar som ledare. Mer om det under dagen. Nu dags för ett tidigt träningspass. Att vara förberedd - tränad tex - kan vara en viktig sak i beslutsprocessen. Tillsammans med en målmedveten hand som hittar och pekar ut vägen är det vägen framåt. Det vet jag och det vet du. Tack för att du läser!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar