onsdag 31 juli 2013

Sunlight. Fred och respect hoppas jag.

Hoppas jag iaf. Jag har fått ett svar och även om det chockar mig i sin gammalgubbighet så är det ett svar. "Kvinnokläder har linnekaraktär" hör inte hemma i Patriks 2013. Nej, det blir business as usual och jag hoppas verkligen att detta har fört alla ett steg framåt. Jag kommer att göra som jag vill och det hoppas jag att du med gör.

Sarah klar och klädd för gymmet!
Här nedan kan du läsa mitt brev till Sunlights gymchef, Annelie.

Hej!

Jäpp vila är vad som bygger upp! Först av allt så önskar jag dig en bra semester. I övrigt så har jag nu äntligen fått ett svar. Att jag sedan tycker att det är helt ofattbart att man både kan ha dessa sexistiska och diskriminerande åsikter år 2013 samt att ni i personalen ställer upp på det är en annan sak.  Precis som du säger så kan man ha olika uppfattningar och det är vad som bygger ett samhälle, alltså respekten för övriga individer och deras åsikter. Ni har naturligtvis all rätt att tycka och rekommendera och jag all rätt att tycka och reagera. Det funkar åt bägge håll dessutom. Men det är inte respekt att när man kommer med en fråga inte få den besvarad. Det är heller inte respekt att de undvikande kommentarerna kompletteras med ”passar det inte så kan du byta gym utan kostnad.”

Jag arbetar mycket med att producera text och bild samt att kommunicera budskap med grupper av människor min roll som föreläsare. Ämnet är lite torrt men viktigt och handlar om säkerhetssystem inom industrin, rymd, medicinteknik och försvars dito. Otydlighet i mitt budskap kan eventuellt innebära en risk för skada på egendom eller tom människoliv. Omvänt – tydlighet är allt. Det får inte finnas några funderingar. När ni nu, rätt eller fel är subjektivt och här ointressant,  valde att (efter tidningens artikel) gå ut med en rekommendationer så gjorde ni det på ett oklart sätt. Det fanns ingen motivering till en mycket kontroversiell text! Det är tyvärr så man skapar spekulation och osäkerhet. Nu har vi fått ett svar och jag hoppas att ni snarast på ett officiellt sätt delger även era andra kunder detta!

Bara som ett tips, jag tycker fortfarande att det är helt åt skogen det ni säger, men ändå ska du få ett tips på hur jag skulle ha skrivit.

”Bäste Sunlight-gäst!

Vi har många olika verksamheter i Sunlight House, vi är Nyköpings största hotell med konferensverksamhet och välbesökt restaurang. Vi har en behandlings- och spaavdelning och ett av stadens mest välutrustade gym med gruppträningshall och simbassäng. Vi erbjuder en mängd aktiviteter i våra olika delar. Alla dessa påverkar naturligtvis varandra på olika sätt. För oss som jobbar här är det viktigt att alla trivs och därför har vi bland annat en dresscode som vi vill påminna om. Vi vill därför att du använder de kläder som passar i respektive verksamhet, dvs träningskläder använder du i gymmet och badkläder i bad och relaxavdelningen. I restaurang, reception och övriga gemensamma utrymmen vill vi naturligtvis att du är klädd på ett sådant sätt att du visar övriga gäster respekt. Allt för att alla ska trivas i vårt aktiva hus. Vi hoppas vekligen att du håller med oss hjälper till göra Sunlight trivsamt för oss alla. Tack på förhand.”


Ungefär så. Tydligt budskap utan att peta i några som helst detaljer. Men nu var det ju ett subjektivt uttryckande av en åsikt och inte i första hand en omtanke om gästerna. Jag är inte ensam i mina tankar och det borde du nog ha sett om du som du säger har läst mina texter. Strunt samma, vi sammanfattar med att vi tycker olika och att det får man göra. Ni har en dresscode som jag inte gillar. Jag har en åsikt som ni inte gillar. Vi går vidare helt enkelt och vill någon diskutera med mig så finns jag på gymmet ganska ofta.

Två punkter som inte har med detta att göra men som du valt att ta upp:

1. Vad SN väljer att publicera eller inte har jag ingen makt över, även om de naturligtvis är mina kunder och jag har vänner där, precis som på Sunlight
J.
2. När vi marknadsför CrossNature kommer det att märkas mer än via rykten. Vi gör det naturligtvis inte i andras lokaler. Men jag har vänner på Sunlight precis som jag har vänner på SN
J.

Jag trivs med gymmet vilket jag har skrivit ett flertal gånger valt er eftersom ni motsvarar mina preferenser och jag har massor med träningskompisar där. Det har blivit jättebra efter uppfräschningen nu i sommar och nu är det väl bara lite trångt i bunkern? Det får bli mitt tips att där lägger ni nästa krutladdning i utveckling. Jag sprider gärna budskapet vidare om att Sunlight är ett bra gym med högt i tak.

Kram, glad sommar och respect… åt bägge håll hoppas jag!


Patrik

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar