torsdag 8 augusti 2013

Val - världen är full av tappade ananasar!

Det här blir nog ett sånt däringa inlägg som en del vänner inte gillar. "Du är inte du ibland när du skriver..". Jag blir mest förvånad när jag hör det, men glad att man faktiskt säger det. Jag vill ju egentligen inte ta på mig någon annan än mig själv. När jag skriver på mina böcker gör jag det, men bloggen hoppas jag är ganska mycket jag. Tillräckligt mycket. Glad för mina vänner och andar som kommenterar är jag i alla fall. Inte andar - de kommenterar inte - andra, ska det stå. Fast jag skulle gilla andekontakt....

Så slut efter nästan tre timmar. Träning är bra!
Det finns val och det finns vägval. Det finns val med alternativ och det är val och det finns vägval som är strategival som sällan har alternativ. Möjligen kommer det senare val som en följdhändelse av ett vägval, men det är i alla fall skillnad på att göra ett val och ett vägval. När du ställs inför ett val har du olika kända alternativ att ta ställning till och utifrån dina tankar om nuet och din önskan om framtiden så tar du ett beslut att välja A eller B, ett eller två, röd eller grön, Du har kända konstanter att välja på och du kan använda logikcentrum, erfarenhet och en himla massa fakta. Mätbara prestanda helt enkelt.

Gå på din känsla när du väljer väg.
Det är det som egentligen gör valen så ointressanta. det finns ju ingen spänning eller möjlig utveckling i ett sådant val. Du vet hur det ena blir och du vet hur det andra blir. Lite som att välja mellan tre olika grå färger till hallen. Det blir liksom grått oavsett....

Vägval avklarat. resten är bara detaljer som ger sig unterwegs!

Ett vägval däremot kittlar väl hela vägen ända upp? Där använder du fingertopps- och magkänslan. Kanske F eller kanske P, kanske noll eller hundra beroende på vilket steg du tar och vad du satsar. Grå död eller rosa utveckling? Det finns inga fakta men en hel drös med tankar, känslor och förväntningar. Kanske tom förhoppningar och önskningar. Ett vägval är inte administration av livet, det är där möjligheten till utveckling ligger. Det är därför förberedelsen och processen runt ett vägval är så mycket intressantare än inför ett val. Du kan välja själv vart du ska ta vägen och inte välja mellan sådant som andra krafter lagt upp. Du har inga begränsningar i vägvalet. Tro mig vännen - du kan bli eller uppnå allt du vill, bara du är dedikerad nog.

Kom ihåg att hålla fokus. "Världen är full av tappade ananasar...håll i din!"
Jag känner personer som gör vägval nu och jag känner personer som gör sitt vägval nu. Fast vid olika tidpunkter i livet. Det som slår mig - som external observer - är att andra gången man gör ett liknande vägval så väljer man den andra vägen. Dvs man upprepar inte vägvalet från förra tillfället. Jag har inte fört bok, men min känsla är att man andra gången gör tvärt om. Varför begriper jag mig inte på men det är fascinerande. Jag tror nämligen att om man - i den begränsade grupp det nu handlar om - skulle göra om valen, med fasta alternativ, skulle välja lika även andra gången. Kan erfarenhet och upplevelser av det tidigare vägvalet ligga bakom? Hur som helst, genom våra val och vägval väljer vi hur vi ska må. Jag ser oerhörda möjligheter för dig som tänker igenom och ser utanför lådan i beslutsprocessen. Allt är möjligt, man kan vinna varje gång och man behöver faktiskt aldrig förlora. Gå i frid min vän. Kram och utvecklas.

Ha koll på dina  vägval så behöver du inte
göra om dem femton år senare!
PS. Jag har full koll på mina vägval. Jag väljer den den svåra vägen med chans till högsta vinsten, allt annat är ointressant...DS.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar