onsdag 14 augusti 2013

Tre. Höst, mörka gränder och varma kontraster.

Höst? Jag noterade trivsamt att det var åtta grader varmt utanför fönstret när jag släppte in Baker str. i morse. Jag ser bara ett plusvärde i skillnader. Jag har inga problem med tjugosex, varken på kvällen eller morgonen, men jag vill inte ha lika varje gång. Nu strömmade kylan in som omväxling och knottrade mina ben där jag spanade ut och sa hej. Jag säger alltid hej, till allt. Det är så man får uppleva. Att suga i sig detaljer om andra, om någon eller något är det som utvecklar mig. Livets höst är ett poetiskt begrepp som jag aldrig förstått. Jag ser inte livet som ett år. I poesi får man dock gärna leka med ord.

Mindre ljus skapar nya rum för liv.....
För det första skulle det ju vara lite väl kort? Alltså rent mentalt. Jag fyller och vill fylla din och min gemensamma bubbla med så mycket bra det bara går. Och då finns det inget slut, och det finns bara uppåt, framåt och mer. Du som känt det vet vad jag menar. Och till dig som just reser dig upp och kanske tar dina första steg säger jag bara ett varmt välkommen i klubben. Det finns så mycket för dig om du vill.

...och ljus skapar kontrasterna som behövs för utveckling.
Höstmörker är även det ett rent poetiskt begrepp. Mörker är bara lite mindre ljus. Det finns inget skrämmande i lite mindre ljus. Lite mindre ljus, mörker, skapar nya möjligheter. Det skapar rum i världen som inte syntes i allt ljus. Jag kan aldrig se ett rum som helt mörkt, tomt eller ogästvänligt. I de rum och relativa mörker jag vistas i finns det alltid ljus. Ljus som skapas av den värme som finns hos dem som finns i den mörka gränden. Prova. Känns det osäkert ta med ett värmeljus att tända och ställa i fönstret. Som vägledning. Vi pratar tre dagar och jag är så säker på de konstrasterna jag älskar och vill ha. Kram för att du läser och utvecklas. Lev. Nu och alltid.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar