fredag 16 augusti 2013

Fuck "Arv och Miljö". Det fungerar inte så...

Jag heter Patrik Woss och i morgon fyller jag visst år igen. Big deal.
Som jag sa till en bra vän.:
 "Please don´t ever change - because I won´t."



Nature versur Nurture? Som om någon annan än jag själv skulle påverka och forma mig. Usssssch, jag bara ryser vid tanken och det bör du göra med kära vän. Tro inte på det där psykologmumbojumbot. Man väljer själv att bli världsmästare eller brottsling. Entreprenör eller inte alls någon prenör överhuvudtaget. Man kan tom välja att bli "orienterare eller yxmördare" som Allan Svensson så poetiskt uttryckte det.



Du väljer helt själv hur du ska förhålla dig till människor och händelser. Om du inte gör det så blir du en liten formad kugge, en grå klump, i maskineriet och du skulle därmed ha varit en alldeles utmärkt Sovjetmedborgare på sjuttiotalet. Någon annan fyller dig och de dina med dina känslor, tankar och åsikter. Och för att bota ångesten som faktiskt ligger och driver och för att hålla dig lugn så får du dessutom en liter vodka på fredagen. Vännen, jag har inte rätt i allt, men i mycket. Låt inte detta hända dig. Stå upp, ta plats, sprattla och kämpa. Och skapa. För dig och för mig och för oss.




Jag har format mig. Jag sätter mina mål. Jag bestämmer hur jag ska må. Och tillsammans med mitt sällskap så blir jag den jag är, hur gammal jag känner mig och vad jag presterar. Alltså arv och miljö är satt ut spel - allt handlar om vad du gör och med vem. Kram för att du läser mig, förstår vad jag menar och vill fortsätta bygga vårt land.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar