söndag 25 augusti 2013

Njuter en procrastinerare mer?

Så djefla psykolog-pretto att ange att det bara skulle vara negativt. Jag fick igår veta att det finns ett begrepp inom "den mjuka icke-läran" som beskriver den del i beslutsprocessen som skulle kunna beskrivas som "uppskjutande". Det menas på fullt allvar att det skulle vara enbart av ondo att någon gång skjuta upp en sak som borde vara - kanske är - högre prioriterad för en sak med lägre dito. Bullshit i kvadrat. Det är väl att göra ett bättre jobb. Naturligtvis under förutsättning att den viktigare uppgiften blir utförd.

Prioritera. Städa senare helt enkelt....
Jag kan ha fattat helt fel, vilket jag ibland tenderar göra när det handlar om icke-naturvetenskap. Jag tycker iaf att ett val av en enklare uppgift kan ha sin plats. Man kan mycket väl totalt sett bli effektivare om man ibland släpper prioordningen i telefonens att-göra-lista och ger sig tid att njuta. Tänk om jag skulle svara din smekning med;  "Åhh sköna du... Mmmm ditt finger längs min ryggrad får mig verkligen att vilja leka med dig. Men tyvärr ska jag göra momsredovisningen den här veckan...". Vavava? Då skulle ju liksom inget vettigt hända. Se till att njuta av livet när du faktiskt har det, en golfrunda, en kopp kaffe, ett träningspass eller kanske en tredje runda med partnern? :-).

Prioritera. Städa senare helt enkelt.....
Vi ska naturligtvis göra det vi ska. Vi ska göra färdigt det vi ska och vi ska göra det i rätt tid om tiden är viktig. Men för att kunna göra något för andra måste vi själva må bra. Glöm aldrig dig själv! Jag skulle inte kunna vara ett lok om jag inte var tankad med bra. Jag älskar människor som lyser. De andra ser jag sällan och det beror nog på att jag nästan alltid har stängt av mina "grå-receptorer". Mitt tips till dig är att skaffa dig en lysande framtid som börjar nu. Släpp disken, gå ifrån datorn (läs färdigt först fattar du väl!) och ägna dig åt något mindre viktigt en stund. Själv har jag ett stort beslut att ta. Fast det får bli i eftermiddag. Kram för att du läser, förstår och vill utveckla världen ihop med mig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar