måndag 5 augusti 2013

Readers request. Linnet, bakgrunden.

Någon undrade vad som ligger bakom hela "Sunlight-affären" och för att redovisa fakta så kör vi en recap för er som varit på semester. Kom ihåg att i mitt Sverige får man tycka vad man vill. Man behöver inte tycka som jag eller ens tycka alls. Men man ska respektera alla och allas rätt till åsikter samt inte bryta våra lagar.

Idrottskläder.
Den 19/7 berättade en kvinnlig gymkompis att hon läst i SN att Sunlight skulle införa något slags linneförbud för män och hon tyckte det var åt helvete. Jag skrev en ironisk blogg på temat "nakenchock" för jag trodde det var ett missförstånd. Den blev poppis. Tyvärr var det inget misstag utan på riktigt.

Idrottskläder.
Fyra dagar senare - den 23/7 så skickade Sunlight ut ett mail till medlemmarna med budskapet att män skulle ha en annan dresscode än kvinnor och många reagerade. Jag inledde en kommunikation som hanterades av gymassistenten där jag trots fyra försök att få reda på skälet till det som jag inte kunde förstå inte fick svar. Jo, jag fick svar på mailen med det var i form av "därför att vi bestämt det" och jag fick även veta att om det inte passade så var det gratis att byta gym. Inte vad jag var ute efter. Skrev i desperation en blogg på temat "efter fyra år så slutar du prata med mig" den 26/7.

Idrottskläder.
Den 29/7 fick jag till slut svar på min fråga om VAD som var skälet till beslutet. Och det visade sig vara subjektivt gammaldags - enigt mig - tyckande. Jag citerar här vad gymchefen svarade mig:

"Det är så enkelt att Göran som äger hotellet vill ha en klädetikett som gäller HELA hotellet. 
Då inkluderar det gymmet.  Oavsett vad personalen och gäster kan tycka så är det så han vill ha och vi jobbar självklart i hans riktning. 

Tycker det är kul att höra att du gillar gymmet  och vill fortsätta träna hos oss. 

Men du får locka och göra reklam för din kommande rörelse utanför sunlight.  Det kostar med marknadsföring vet du.
Tycker själv att det är låg nivå att nyttja situationen till att framföra ett eget "sälj". Jag har aldrig jobbat så och kommer aldrig göra det heller. 

Man jobbar med träning och service för att man älskar det.

Varför män bara ska ha t shirt är för att Göran vill ha det så och då tagit hänsyn till att kvinnors kläder är i linne format ( hade nog gällt alla annars).  Klänning blusar träning kläder m.m.

Men på herrsidan är det ytterst lite linnen bland kläderna. 
Skjorta kavaj piké tröja tshirt.
Ytterst liten grupp som använder linne.  Och dessa linnen har mer blivit ett minimalt "tygstycke" istället. "

Tycke och smak kan vara olika och får så vara. I mina ögon är det nog så att ett linne på en kvinna visar mer än på en man. En hel del av de toppar som användes skulle jag nog klassa som "minimala tygstycken" och till sist, mitt i verksamheten ligger en simhall. Där är det alltså OK med klassiska speedos på oss pojkar?

Idrottskläder.
Jag har i ett svar föreslagit att gymmet går ut med följande ändring så snart som möjligt:

"”Bäste Sunlight-gäst!

Vi har många olika verksamheter i Sunlight House, vi är Nyköpings största hotell med konferensverksamhet och välbesökt restaurang. Vi har en behandlings- och spaavdelning och ett av stadens mest välutrustade gym med gruppträningshall och simbassäng. Vi erbjuder en mängd aktiviteter i våra olika delar. Alla dessa påverkar naturligtvis varandra på olika sätt. För oss som jobbar här är det viktigt att alla trivs och därför har vi bland annat en dresscode som vi vill påminna om. Vi vill därför att du använder de kläder som passar i respektive verksamhet, dvs träningskläder använder du i gymmet och badkläder i bad och relaxavdelningen. I restaurang, reception och övriga gemensamma utrymmen vill vi naturligtvis att du är klädd på ett sådant sätt att du visar övriga gäster respekt. Allt för att alla ska trivas i vårt aktiva hus. Vi hoppas verkligen att du håller med oss hjälper till göra Sunlight trivsamt för oss alla. Tack på förhand.”

Idrottskläder.
Vi får väl se vad som händer. Nu är fakta i alla fall ute i luften och det är så jag jobbar. Rakt fram, ärligt och pang på. Hela handen och respekt. Skillnad på sak och person och allt sådant. Världen skulle bli en bättre plats om fler gjorde så. Ägaren och jag har nog en sak gemensamt, vi tycker att det är snyggare med tjejer i linne än med killar i linne. Men sedan skiljer det sig en hel del. Kram för att du läser och vill utvecklas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar