torsdag 20 juni 2013

If I´m not back again this time tomorrow....

Kanske lite drastiskt men även  lite allvarligt. Jag är dock i riskzonen eftersom jag fått i mig kolhydrater. Dolt socker i frukosten i morse. Supergod müsli med yoghurt och jordgubbar med 63% kolhydrater och därav 25% socker! Fantastiskt. Fantastiskt gott, rena godiset. Hur den hamnat i mitt skafferi kan vi lämna därhän. Hallonyoghurten innehöll bara 8% socker medan apelsinjuicen landade på 10%. Jag skulle förmodligen inte behöva en ynka kolhydrat till idag.

Do...



Du vet ju att jag skämtar när jag kallar kolisarna för giftiga, men faktum är att överskottet av socker du proppar i dig lagras som som fett i slutänden. Kroppen kan bara fylla en viss mängd glykogen (energi lagrad som socker) i lever och musklerna och sedan fixar insulinet undan resterna. Som fett. Det är därför jag är så kritisk till just socker. Att kolhydrater finns i müsli visst vi ju eftersom det är smulat bröd men det som vi ska se upp med är den energibomb som finns dold i vissa livsmedel.

or....


Du vet ju att läsk, godis, bröd, pasta, mejeriprodukter, potatis,öl, ris mm innehåller höga halter kolhydrater rent naturligt men vissa är dessutom sockrade. Om du som jag tror att man får i sig de nödvändiga mängderna via en anpassad föda så bör du slopa eller minska så mycket som möjligt på ovanstående. Jag tänker inte pekpinnar eller påstå att jag har rätt men så här tror jag. Ju mer jag läser i ämnet desto säkrare blir jag. Det är mycket myter kring näringslära och vi som tränar är ju mottagliga i vår fåfänga.

die!

Jag ser tränande som dricker energidrycker eller sportdrycker med ett sockerinnehåll som får Cola att framstå som mineralvatten. Dessutom behöver du inte i normalfallet som motionär inte fylla på med vätska under de första fyrtiofem av passet. Drickandet är lika oförklarligt som de fördömda fläktarna som alla envisas med att dra igång på cykelpassen på gymmet. Ta en tunnare tröja istället :-)!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar