lördag 22 juni 2013

Fail! Big time.

Jag läste första numret av tidningen "NYK", eller vad den nu heter. Insåg snabbt att det var ännu en i raden av Frottéer, SN-bladet, Örebroarn eller katastrof.nu. Eller vad man nu lyckas hitta på för namn på ytterligare ett försök att blåsa liv i en utdöende produkt på en allt snabbare krympande marknad. Annonsblad. Att formulera sin affärsidé är något av det viktigaste en företagare måste göra. Redan där sätter man de så viktiga målen. Hur tänker man när man drar igång en papperstidning med innehåll som alla redan läst?

Hamnade där oläst igen. Stackars miljön.
Dessutom gäller det för ett företag, liksom för dig och mig, att bygga sitt lag av vinnare. Din produkt är inte starkare än den svagaste länken. OK, du har nu bestämt dig för att slåss på den marknad jag beskrivit ovan. En fullbokad marknad, dessutom nerlusad av modernare kollegor och medier. Då är det ju viktigt att din produkt sticker ut en skvätt för att dina säljare ska kunna dra ihop till både mat och skatt. Och då menar jag på ett positivt sätt. Att innehållet skulle vara markant mycket bättre finns inte för en produktion som "NYK".

Grannens. Min säger ungefär detsamma.
Nej då måste något annat vara topp. Och inte botten. Jag och mina grannar på Baker str. har små söta skyltar på våra lådor i trapphuset. "Nej, tack. Ingen reklam." är budskapet och det kan de flesta reklamutdelare förstå. Det är bara Svenska kyrkan samt numera även "NYK" som saknar läskunnig personal. Idag frågade jag artigt "vad är det i det svenska språket du inte förstår", när jag mötte tjejen som nyss gett blanka fan i min önskan att slippa.

Att behålla inkompetent personal är sällan konstruktivt.
Jag fick ett "Hej" men inget mer. Insåg att sladdarna från Ajfånen på armen förmodligen slutade i hennes öron och lade ner vidare försök till kommunikation. Du där - chefen  på "NYK annonsreklam AB" eller vad ni nu heter, här kommer passningen från en företagare och idrottare som älskar planer och idéer. Och tror att lagspel är viktigt från att man är två som gör något ihop. Med fel medarbetare och fel kompetens vinner du inga slag. Jag får tack vare era distributörers negligens - finns verkligen det ordet? - en taskig känsla för din produkt. OK, jag är inte din kund, men om tillräckligt många inte läser ert reklamblad har ni heller inga betalare kvar. Och då blir det inget bra serru. Though shit en midsommardag, men så fungerar den här pojken. Gör om - gör rätt....



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar