tisdag 26 februari 2013

Gästspel och min stora käft!

Som den uppmärksamme läsare du är så vet du att jag är i Kristianstad för att föreläsa i två dagar. "Wherever I lay my linne is my home....." Kunden hade bokat hotellet och när jag upptäckte att träningsmöjligheterna inskränkte sig till en bastu och en relax med de obligatoriska utemöblerna och en platt-teve så började jag se mig om. I repan sas det att gymmet låg i badhuset och det framkallar kalla kliande kårar hos mig. All om bott på Nordic i Årjäng vet vad jag menar.


Tjejan bakom disken beskrev dock något helt annat och jag - wild&crazy - köpte en biljett och traskade iväg. Djävlar vad fel jag hade. En enda megastor lokal, ljust och fräsch och högt i tak. Och så fräscha grejor. Tio löpband, femton crosstrainers plus lite andra konditionsmaskiner och fem roddmaskiner och en handfull cyklar. Det var konditionsdelen. Vi var lätt över hundra pers men det fanns alltid att göra. Stora gym rockar. Mitt hemmagym rockar på allt utom konditionsbiten som är under all kritik. Det är helt OK att folk GÅR på löpbanden i en timme men inte om det bara finns tre....



Det enda som slog mig var att det var tyst, ja inte tyst-tyst utan att det var utan musik-tyst. Alla hade ajfån, ipad eller ipod eller whatever-pod och gigantiska lurar. Inte jag dock. Ett tag tänkte jag sjunga själv men skippade det. Vet inte vem som började men plötsligt hade jag en konversation igång med en lokal tränade av kvinnosläktet. Hon såg bra u... hon var välträn.... hon verkade snäll! Det roliga vara att hon uppskattade att jag faktiskt pratade med henne då hon uppenbarligen, precis som jag, inte passade i stora lurviga rosa lurar. Vi körde lite ihop och jag förstod att det var ett populärt gym men att de flesta körde sitt eget race. Jag som kom utifrån och vågade bryta mönstret genom att både möta blickar och öppna munnen var en främmande fågel. Märkligt men i morgon kör vi där igen. Då kanske jag har anpassat mig och håller tyst? Fast troligen inte om min nya träningskompis är där. Jag gillar kompetens när jag möter den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar