fredag 5 oktober 2012

Optimalt träningsredskap?


Hur tränar man bäst? Vad ger snabbt snyggast mage? Svaret är skitenkelt, du ska välja det redskap som motiverar dig att träna så mycket du behöver för att nå dina mål. Kolla in den här magen tex, den råkar vara min.



Målet är att trolla bort två cm mjukt fett runt om och plocka fram den fina form och smala midja som jag vill ha. Den är iofs helt OK för att sitta på en kille som snart fyller femtio men det finns ett mål. Magen är jättestark och jag har en bra hållning och i övrigt en stark överkropp.

Första tanken för att bränna fett och få fram definitionen är att köra en massa situps och annat magträningsjox men jag känner att det inte gör någon nytta alls. Jag tror att du kan sätta dig in i problematiken. Du tränar bäver men det händer inget. Eller rättare, du känner att det händer massor - för det gör det - men inte det du vill se.

Nu ska du få mitt tips för en schysst mage, kanske till ""beach 2013 - eller "bitch 2013" som jag som singel tänker. Löpning. Ut och spring och rutorna kommer, så är det. För att citera Paolo Roberto, "det spelar ingen roll hur många sit-ups du gör, fettet måste bort i alla fall, i motionsspåret". För dig, som precis som jag, tycker att löpning är något av det dödligaste som finns så är mitt råd att gå in tungt på spinning eller möjligen cross-trainer.


Du kommer att jobba med hög förbränning eftersom intensiteten är hög  - om du bestämmer dig. Träningspassen kan byggas som intervall-, distans- eller fartlek precis som löpningen. Dessutom har de flesta gym vettiga instruktörer i denna basträning. Träningsformen passar dessutom bra om du av olika skäl - hög vikt eller skada - behöver skydda lederna i fötter och ben. För att kunna få ner kraften i pedalerna krävs dessutom att du använder din överkropp aktivt.

Cykel är för mig basträningen, jag älskar att känna hur hela min kropp samarbetar för att få ner min vilja i asfalten. Jag brukar ibland under passen känna på magen och njuta av den hårdhet som jag känner och hur musklerna - under fettet då - samverkar med ben och huvud!

I kväll körde vi "Rockcykel" på Sunlight. Det finns massor av olika cykelpass och ditt gym har säkert en egen variant på upplägg. Vår rockcykel leds av Rock-Olga som har en mycket pådrivande stil som säkert kan skrämma bort en del mjukisar. Men vi får stöd och trots hornen i pannan får hon oss att sjunga med i hårdrocken och ta i lite extra. För mig är det ett av veckans bästa pass eftersom det är en timme långt och där någonstans går den nedre gränsen. Jag lyckades hålla vadspöket borta idag och lämnade lokalen lycklig och starkare.



Jag föreslår att du tränar din mage på en spinningcykel eller krysstränare nära dig! Min står framför TV:n och jag tittar gärna på matchen och trampar samtidigt.

Fotnot: Rock-Olga heter egentligen något helt annat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar