lördag 6 oktober 2012

Front center bike!

Okey, jag har en plan. En ganska detaljerad plan faktiskt utifrån de mål jag vill uppnå. Längd, vikt och hur långt jag ska orka bära en röd tiokilosvikt på en viss tid. Det kan verka inrutat men det är det inte, just att ha kontroll och planering ger mig frihet.

Om du vill vara spontan och ändra så stör det inte din långsiktiga planering ett jota - den finns ju där i detalj. Om man flyttar ett träningspass eller en aktivitet en dag framåt eller bakåt spelar ju ingen roll i det långa loppet. Var spontan och känn efter, om vädret lockar ut dig fast det står "träningsfritt" så ge efter. Stick ut och spring eller ta en promenad någon timme. Men stryk för guds skull inga pass - bara flytta lite :-).



Jag har ett crosstabata-pass bokat i eftermiddag men det kommer troligen att ryka till förmån för praktisk styrka och rörlighet i form av trädgårdsarbete. Det som finns utanför fönstret - inte just Tingshuset då - lockar och lovar att göra mig både pigg, glad och starkare. Då är det inte svårt att vara flexibel.

I morse läste jag i en kompis blogg om vänner, det var en varm text som gjorde mig glad. Samma oerhörda värme mötte mig på gymmet när jag - lite sen men i tid - kom in i cykelsalen och möttes av ett flerstämmigt "jamen där är du ju"!  Jag minns att jag sett en bild på ett "djungelgym" någonstans i USA med texten "I mitt gym finns inga speglar men en massa vänner. Om jag inte kommer och tränar så ringer alltid någon och undrar hur jag mår...".  En gång förra vintern kom jag i sista minuten till ett fullbokat cykelpass och fann att det glada gänget lämnat en cykel ledig. Det var min plats -  "Front center bike". Det är både skrämmande och glädjande att man förväntas vara där. 


                                    

("Sunlight house i Nyköping. **It may not look much to you - but to me it is home....**.)


Ta en titt i din träningsplanering. Stämmer den med vädret? Om inte - skit i planeringen och gör det som känns rätt just nu. Lev, träna och lek - gymmet står där i morgon med. Eller i kväll när solen gått ner.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar