torsdag 26 december 2013

Zlatan och stenåldern.

Det måste vara ett av svensk idrottshistorias värsta övertramp. Herrfotbollslandslagets kapten Ibrahimovic - "Zlatan the great" - sågar damerna och raljerar om en signerad cykel. Jag tror inte lagkaptenen vet vilken boll han satt i rullning. För mig är han numera en nolla, en gubbsjuk nolla som tror att han är större än andra människor. I mitt Sverige får man vara kaxig, man får faktiskt gärna visa sig prestera bättre än andra. Men man måste visa respekt. Att jämföra herrar och damers idrottande är naturligtvis dödfött och det är inte alls det som är saken här.


Vi talar om större saker än Zlatans snedsteg. Det handlar om hur gubberiet i förbunden både på lokal och nationell nivå cementerar fast gamla värderingar och snedfördelar resurser. Kruxet är ju att de väljer in sig själva och klappar varandra på axeln. Det handlar inte om att allt ska vara lika. Jag håller med om skillnaderna i det kommersiella och det självklara i att affärsmässigheten ska styra vissa saker. Det är businessens sak att lösa och helt okey. Men förbundets - sorry förbundens jobb - är att motverka orättvisor och att skapa en grogrund för gynnsam utveckling för alla som spelar fotboll. Män, kvinnor eller vilken sort det nu än må vara. Det gör man inte genom att låta folk som är dömda för våld mot kvinnor eller har en kvinnofientlig inställning tillhöra fotbollsfamiljen. Oavsett om det är i landslaget eller på lokal nivå.


Det här är förhoppningsvis början på en attitydförändring och ett förändringsarbete inom ett av de mera föråldrade förbunden. Kaptenens uttalande kan faktiskt, ironiskt nog, vara början på något bra. Det kan vara början till en djup splittring mellan damers och herrars fotboll som tvingar förbundsgubbarna att anpassa sig. Det är vad jag hoppas iaf, med alla år inom damidrotten bakom mig. Och så hoppas jag att Zlatans tid i landslaget är över. Ja, om det nu är hans ärliga åsikter som kommit fram så kan han ju inte gärna fortsätta vara fotbollens ambassadör. Om han inte helt enkelt blivit felciterad. Fast jag har tyvärr inte hört honom dementera någonting.







http://www.expressen.se/sport/fotboll/om-zlatan-skickar-oss-tillbaka-i-tiden/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar