onsdag 25 december 2013

Ta ingen skit nu när tomten har kommit och gått!

Med ovanstående välformulerade rader vill jag önska dig och de dina en fortsatt bra jul. I vanlig Mellansvensk anda hoppas jag att du haft en gynnsam jul hittills och att du verkligen hunnit med att vara med familjen och somna framför TV:n på julaftonskvällen. Det senare är en mänsklig rättighet om sömnen kommer av fullständigt avslappning och hög njutningsfaktor. Jag somnade till "Sagan om ändringen" omgiven av mina underbara och i stort sett odrogad.


Och i en så behaglig mood att jag gärna skulle återuppleva den i kväll. Nu är jag ju en modern man som har ett Ex som gärna vill träffa våra gemensamma barn och dp jag dessutom är givmild så är det ok. Vi har haft ett par underbara dagar då gruppen samlats och det har varit kultur, mys, godis och träning så att väggarna på lägenheten bågnat. Hoppas att vi verkligen stört grannarna. En höjdpunkt är när sonen (20 år) kommer ut ur dotterns rum (15 år) rätt varm och rufsig och säger; "Vi har brottats, hon tycker jag har bra teknik!".  Jag älskar mina barn och den syskonkärlek som finns.


När de senare på julaftonskvällen invaderar "Puttes kök" med tolvsträngad och tvåstämmig sång så smälter jag ihop till en lite blöt fläck som kan torkas och sättas in i ett album, Jag dömer inte din jul om du gjort annorlunda, men jag hoppas att du har samma goda stämning som jag. Tyvärr läser och hör man om så många ställen där det inte har fungerat och det gör mig alltid dubbel. Alltså känslomässigt. Jag blir glad för vad jag, ungdomarna och snälla krysset har fixat till och jag blir så beklämd för de som inte har det bra.


Att jag sedan inte ägnar mig åt välgörenhet, frivilligt arbete eller på annat sätt engagerar mig beror även det på två skäl. Jag tycker att varje människa har ett eget ansvar för sin situation och jag måste därmed ta ansvar för min egen och de minas. Det är så långt ifrån "sköt dig själv och skit i andra" som det kan vara. det är en konsekvens av att jag lever som jag lär. I det fallet. Hård och hjärtlös? Knappast - fråga de som är mina nära vänner, de som vet hur jag funkar.



Dagens Lex Putte blir därmed solklar, och för övrigt kopplingen till bloggens ständiga rubrik. "Lär folk att inte ta skit, lär dem istället göra och växa. Små grå människor blir trampade och snubblade på. Ge inte folk snytpapper och krockkuddar - ge dem istället flygplan och bränsle."


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar