lördag 7 december 2013

Sven den förskräcklige!

Ironi. Jag har just avslutat uppröjningen efter monsterstormen. Vid sådana här händelser är jag glad att jag blev förlossningsingenjör åt teknikindustrin och inte statistiker på Tipstjänst, förlåt meteorolog på SMHI. Jag säkrar ju miljöer och processer så att små söta JAS Gripen, kylskåp och fjärrkontroller kan födas utan komplikationer. Jo, jag vet och beklagar att folk dött och att egendom kommit till skada men jag blir så trött bara.


Trött på folk som gör fel och inte har något riskmedvetande - som om det var "någon annans ansvar" - folk som missar grovt i sina varningar samt folk som tror att de är journalister bara för att de behärskar "ctrl c - ctrl v". Hörde nyss på ekot att en "jättevåg" slagit in i en restaurang i Helsingborg och massor med gäster flytt i panik. Det är storm ute och ett vattenstånd två meter över det normala. "Knock-knock". Misstänker att de inte gått på restaurangen på Storgatan - femhundra meter från vattnet?



Kritiken mot väderspåmännen ("-hennen" är väl mer PK kanske?) är mest på skoj eftersom även jag styrs av naturlagarna, hur konstigt det än kan verka för dig. OK, jag styr inte helt, men vi kan säga att jag och Gud samverkar. Gud, förresten - det är ju Darwin han heter? Slutsats blir nog iaf att det är jag och slumpen som styr världen. Och att det inte är lätt att sätta en storm på kartan i detalj. På Borgaregatan hade vi ingen snö, medan drivan på Baker str - alltså runt hörnet för er som inte hittar... - var tre komma två centimeter.


Mest ledsen blir jag på "media" - ja jag klumpar ihop dem - som helt utan utbildning och eftertanke pumpar ut felaktiga budskap om monsterstormar, dödsbilar och attackmarsvin. Eller vad det nu är. Jag nosar på att skriva, både för mig själv och i media som du vet. Jag skulle aldrig våga sätta min "by-line" (med bild, namn och mailadress) under en text som jag snott och kopierat. Det är det jag tycket blir så fel. En klok vän sa att om man överhuvudtaget ska titta på nyheter så är fem minuter om dagen max! Hon kommer att bli mediaminister i min regering. Tack för ordet, kram och nu ska vi ut och slåss. Mer om det ikväll.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar