torsdag 5 september 2013

Om endogent morfin, smärta, träning och sex.

Vårt tredje hormon är mer känt som endorfin eller populärt kallat må bra-hormon eller kroppsmorfin. Kära namn på barnet. Ett hormon som träffar samma receptorer som opiater varav morfin får vara ett bra exempel. Vid en skada utsöndras endorfin som gör att du kortvarigt blir mindre smärtkänslig. En rest från vårt gamla nedärvda flyktbeteende om du frågar mig. Det gällde att komma undan för att överleva och då funkade det naturligtvis inte att stå och gnälla och ha ont.

Förr var det överlevnad, nu är det överlevnad. Fast väldigt olika.
Nu för tiden räddar det kanske inte livet, men det hjälper definitivt när du trampat på en kratta eller så. Endorfiner utsöndras även i andra situationer, som belöning kan man säga och man mår bra, dvs är mindre smärtkänslig, blir lugnare när blodtrycket sänks och så ökar lyckokänslan. Om du vill lyckoknarka på endorfiner ska du träna hårt, trekvart motsvarar ett shot på 10 mg morfin, vara kär eller ha sex. De sista kan höra ihop men behöver inte nödvändigtvis göra det. Tro mig, det funkar.

Kommentar överflödig.
Intagna fysiska stimuli som alkohol och choklad (!) anses också höja nivåerna av endogent morfin i kroppen. Endogent betyder att det är producerat av kroppen och inte tillfört på något sätt. Jag tror att jag är endorfinjunike, kanske träningsnarkoman eller ortorektiker light, eftersom jag mår så bra när jag får röra på mig ordentligt. Oavsett sätt.

Styrka, vilja och  framtid. Glädje. Do or die!
Eller använd flera sätt och kombinera som tillfället och lusten ger dig möjlighet till. Mitt tips till dig denna morgon när Septembers sensommar strömmar in är i alla fall att fullt att bejaka ditt endorifnbehov. Lev medan du kan, och lev fullt vännen. Låt oss bli höga på bra hormoner.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar