måndag 2 september 2013

Meeen kom loss nu, bestäm dig!

Hur svårt kan det vara? Lyssna på pappa istället och bli lycklig. Skippa kvällspressen och skippa även Radio Sörmlands "matruta" som hördes spy fettskräck idag. Visserligen sa hon (ingen aning om vem hon är och jag bryr mig inte) som jag - "gör som du vill" - men, hon lade till ett förnumstigt "men". Och så simsallapokus blev smör giftigt. Tokigt av hon. Här följer mer tokerier:  Du har väl sett kvällstidningarna som har olika budskap om 5:2? I morgon är det tvärtom, jag lovar.

Men vännen då, allt som krävs är en plan!
Jag hävdar att LCHF inte är farligt. Jag hävdar att 5:2 inte är farligt. Jag hävdar att vegetariskt en dag i veckan i skolan inte är farligt. 16:8 är nog inte farligt heller. OCH jag hävdar att en råbiff och ett glas vin inte är giftigt. Inte två glas vin heller. Vad som däremot är livsfarligt är passivitet och slentrian. För allt från sexlivet och förhållandet till dina matvanor. Jag har sagt det tidigare, långsam grå död väntar den som inte sätter mål och gör sina val. Alltså, gör något åt din förbränning, din träning och din tankning i tid. Ta befälet över dig själv och följ inte bara med. Passivitet leder till förlust. I alla lägen och aktiviteter.


"Lika skönt efter bra träning som efter bra sex.
Tre timmar om dagen är ok. Oavsett vilket du menar."
Du kan naturligtvis fortsätta att äta som du gör idag. Men - nu skrev jag det - men, stäm i så fall av kvalitet, sockerhalt och energiintag. Jag pratar ju ofta om socker, dvs kolisar, och det gör jag för att den största faran just nu är allt socker du stoppar i dig om du äter "normalt". Självklart behöver du inte hoppa på någon diet men om du ska vinna (=överleva) så bör du analysera vad du stoppar i dig. Och så förmodligen börja röra på dig. Allt kommer att lösa sig bara du tar ett beslut och sätter ett mål, lägger en väg och kör. Du gör naturligtvis som du vill, du behöver inte. Det är ditt fria val. Du kan ju ha tur och överleva ändå.

"Ta ett ägg, en avocado, en ost, en oliv, en räka
och en rejäl deciliter majonäs...."
Jag har gjort mitt val. Mina val. Jag har mål, en del är högt ställda och handlar om världsherravälde, ett lyckligt giftermål och ett långt liv ihop med den unga, vackra och träningssugna prinsessan. Andra om veckans mat eller dagens träning. Jag får hela tiden inputs som visar att jag valt rätt. En del, förmodligen inte du som följer mig, skulle nog kalla mig ego. Jag kan ta det. Vaknade i morse en halvtimme före klockan, slog upp fönstren mot Baker str. och lät sensommarmorgonen strömma in när jag körde trekvart styrka och corsstrainer. Jobbade sedan oerhört bra med den starten och på kvällen lekte jag med kompisarna på gymmet i drygt två timmar. Varför? Jo --> "Jag har gjort mitt val. Mina val. Jag har mål, en del är högt ställda och handlar om världsherravälde, ett lyckligt giftermål och ett långt liv ihop med den unga, vackra och träningssugna prinsessan. Andra om veckans mat eller dagens träning."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar