söndag 8 september 2013

Några procent har väl alla...?

Det sades redan i början på åttiotalet men gäller väl fortfarande. Du har det säkert och jag har det definitivt. Några procent. En dag handlade jag på den utmärkta butiken som jag sällan åker till eftersom den ligger i ett köpcentrum och jag bor i stan. Numera ligger även ett av stadens två Alko där i området så att ibland gör jag två flugor på smällen samtidigt. Det var då som jag såg det och det gjorde mig förundrad, förvånad, förfärad och allmänt förvirrad. Eller såg dem, heter det väl om folk och inte en företeelse.

Varmkorv rätt serverad!
I mitt Sverige får man vara som man vill. Man får tom vara dum och ansvarslös om man vill, om man är beredd att ta konsekvenserna. Men jag lovar inte på något sätt att jag kommer att hålla med i allt. Jag kanske tom kommer att försöka påverka eller påtala riskerna och jobba för en utveckling åt ett bättre håll. Jag kan inte allt och gör inte allt rätt, men jag kan mycket och gör mycket rätt. Och jag är rätt så bra på att argumentera för min sak. Det har hänt att någon försökt argumentera tillbaka och även till och med försökt att övertala mig.

Varmkorv fel serverad!

"Ingen som försökt tillrättavisa en Woss har överlevt för att kunna berätta om det." Faktum är att såvitt jag vet så har man ännu inte ens hittat kropparna! Åter till sakfrågan. Några procent har väl alla. Och jag talar inte om att vi alla har har några procent homo-, bi-, trans-, pan- eller heterosexualitet..... Nej, att gruppera folk efter sexuell läggning är väl så mycket åttiotal så det kan vi sluta med. Jag talar om övervikt.

Varmkorv fel serverad!
När mannen - kraftigt överviktig - bredvid vid varubandet frågande kvinnan som betalade - överviktig - "Hur många korvar ska du ha...?", så började jag sförvånat se mig omkring. Jag såg ett fik med massor av saker som frestade. Jag har nog handlat en ananasvatten där tidigare men aldrig tänka att köpa en korv efter att ha handlat, sådär bara för att. Då slog det mig att jag under min korta runda - åtta varor - säkert sett mer överviktiga, feta än jag gjort tidigare. Skedde ett trendbrott i samhället eller vaknade jag bara till? Eller samlas de på den typen av kompletta affärer? Eller var det bara tidpunkten, fredag halv fem? Insåg att jag faktiskt sett samma bild i veckan då jag handlade hos Ingvar. Korv och fikafröd innan man går ut och sätter sig i bilen....

Jag tänker inte bli fet igen!
Det höll ju på att ta död på mig....
"Alltid varmkorv för fem kronor?" - är en slogan du inte kommer att se från något av mina företag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar