lördag 23 november 2013

Winn-winn. Winnerbäck. Fan. Igen.




När jag greppar en gitarr så låter tre av fyra önskade strängar. Tre av fyra är inget välljudande ackord. Inget Winn i den musiken. När jag sätter mig vid pianot så kommer en tveksam "Hum-hum", en haltande "Down on the corner" eller i bästa fall en smått felfri "Whiskey in the jar". Inga tyngre grejor som får en fullsatt islada att svänga. Nej, min insats i den framtida musikhistorien kommer att bli som textförfattare. Jag tycker om och tror på raderna "You´re gonna be  a star". Men så är det där med kungen.



Han står där som en riddare och vaktar bron. Jag känner mig lite som Monte Pythons "The brave knight" som kämpar tappert, för att till slut bara kunna satsa på att blöda ihjäl sin opponent för att vinna. Jag kämpar på med mina ord, iofs på deltid, och visst finns det en trave blad. Men. Naturligtvis är det oerhört kul men jag hittar inte rätt, tror kanske att man bör kunna musik på ett högre plan för att få det att lira? Men, jag vore ju inte jag om jag inte såg positivt på det. Om jag inte lyckas slå som låtskrivare och mingla med Winnerbäck och Springsteen på galorna så finns det ju ett nobelpris i litteratur.


Igår var vi där igen hela flocken Woss - som den såg ut just den kvällen - på klassisk hockeymark. Det blev en kanonkväll, välregisserade extranummer, bra ljus och i mina öron ett bra ljud. Sonen - musikproducenten - hade synpunkter på diskanten från cymbalerna..... Haha, så Woss. Äpplen och perfekta päron du vet. Dottern, vars femtonårsdag var själva skälet till att vi var där, sjöng hela tiden och även om vi alla på Hovet gjorde det så tyckte jag om att sitta bredvid och lyssna på dem.


Jag tycker dock att Lasses gamla album är bäst och att han bara blir sämre och sämre. Eller, naturligtvis inte sämre, men lite när det gäller totalupplevelse. Kanske. Fast texterna blir ju bättre. Ruskigt bättre i en del fall, Fast? Eller jag vet inte, varken höger eller vänster ut. Fan dig, Lasse. Igen. Jag blir inte klok på din penna.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar