fredag 22 november 2013

"...for better for worse, for richer for poorer, in sickness and in health,..."

Det är så enkelt det fungerar, jag kommer alltid att kämpa. För mina mål, för dina mål, för mig, för dig och någon annan vars namn jag kanske inte vet. Inte för att jag är någon idealist och tror på mänskligheten utan för att jag är en krigare, ledare och vinnare. Jag är nog snarare ett ärke-ego - "det bedste till mig og mina venner.." - gäller alltid. Du får det du ser, så fungerar jag. Resten min vän är upp till dig att hantera.

En ledare, tänkare och förebild.
Adolph Gysbert (Sailor) Malan
En skön händelse föranleder mig att repetera mina tre regler för livet. Det var skönt, nära, ärligt som det bara kan vara i det sällskapet och dessutom svettigt men inte så. Fast det kan du ju gärna få tro, sex säljer. Nåväl, likt legendaren Sailor Malans handbok "Ten of my rules for Air Fighting" från WW2 så har jag tre enkla statement att falla tillbaka på när jag någon gång vill hämta stöd. För att i någon mån förenkla ditt liv, så tänker jag nu delge dig mina hemligheter. Resten min vän är upp till dig att hantera.

Ett försök att se tankfull ut.
Failure is always an option.
Ett. "Älta aldrig, men lär dig av det som hänt." Det som har varit har just varit och är skitsvårt att göra om en gång till. Men om du vill utvecklas - vill du det? - så kan du analysera och ta med dig det braiga och använda nästa gång du är i en motsvarande situation. Att fokusera på vad som inte blev bra är crap och bryter sakta men tyvärr säkert ner dig. Det finns så många varnande exempel så jag tänker inte ens ta upp något. Låt andra förlora medan du går vidare med råg i ryggen och hållning som en örn.

Två. "Tveka aldrig att ta ett beslut och fullfölj alltid." Väntan är förödande, använd kraften i stunden och ta tag situationen nu. Det kan till och med vara så att tvekan leder till att möjligheten du överväger inte längre finns. Det vore väl skitdumt att torska något bra för att du var för långsam. Lång väntan, tveksamhet, ovilja att ta ett beslut leder alltid till långsam grå död och förlust. Om det nu var så att det var något du behövde fundera över alls? Ofta är det bättre att bara agera snabbt och anpassa sig även om inte taktiken är helt klar. Glöm aldrig att du är en vinnare om du vågar.

Tre. "Lämna inte fler lik efter dig än du behöver." Alltså, du är du och de andra är inte du. Sedan kan man gradera de andra i någon, eller några, former av rangordningar. Men om inte du fungerar så kan du inte göra något för de andra. Orubblig sanning. Sätt dig främst och tveka inte att slå till om du måste. Rensa utan tvekan bort negativa personer ur din vardag, din omgivning och ditt sinne. En del kan du ge en andra chans men då måste du vara tydlig med budskapet, "om du inte skärper dig idag så kommer du att upphöra i morgon". Tydlighet och Malans sjätte regel - "always turn and face the attack" - gäller. Du, du och du måste fungera, först då kan det vara så att du passar in i ett vi.

Sprallig, barnsligt, spritting och full i bus.
Mår bra.
Jag vet att du har potential och sinne för att tänka så här. Det har alla, tills de börjar tveka. Jag tror inte - vill inte - att du ska bli en av dem som inte fick det du ville. Lyssna på Ragnar Borgedahls dänga från 1974 och inse att du är den som bestämmer. Inte någon annan. Jag lever varje dag efter mitt motto och jag mår bra, jag är stark och jag ser styrkan och charmen i att ha uppgifter och mål som sporrar. Någon frågade för ett tag sedan vad jag ville med mitt liv nu när jag är vuxen. "Utveckla mina företag, plugga till läkare, träna hårdare och mera, skaffa ny familj med rätt kvinna, skriva böcker, spela piano, växa som Patrik. Allt och förmodligen något mer". Så ser jag det. Resten min vän är upp till dig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar