söndag 3 november 2013

Man ska inte.....

1. Man ska inte ignorera en "konstig känsla" i kroppen och ge sig ut och springa. Var örnpeppad och blev allt mer örnpeppad när det började bli skitväder på eftermiddagen. Väntade in i det sista dagsljuset på lite blåst också men se, så kul skulle jag inte få ha. Nöjde mig med skönt novemberregn i fejan och satte målet på en mil på en timme, dvs ganska behagligt och välkänt tempo. Klockade två km på sekunden rätt i princip och tänkte mig ut över Brandholmen och Strandpromenaden och så hem efter ån. Lycklig.


2. Man ska inte kaxa sig i onödan. Skälet till att jag stack ut och just sprang var dubbelt. Dels hade jag surrat med kamraten om det och vill gärna visa henne att vilodagar är ett otyg. Hon tog nämligen en vilodag på jobbet. Dels har jag sprungit kriminellt lite och var faktiskt sugen.


3. Man ska inte stanna för rött. Låt det kosta sexhundra i böter eller vad nu blir med otur. Jag nitade vid Stenkullakorset på väg ut och då sa det bara pang i vaden. "Krampen från Helvetet" och dessutom helt omotiverat. Jag är man och inte van vid smärta. Men den här krävde behandling vid närmaste stolpe. Förvånad stretchade jag och undrade vilken mineral som saknats eftersom jag haft lite känning hela dagen i bägge benen (se punkt ett ovan). Skiten släppte inte och det var bara att ställa om kursen och wogga iväg på tre ben. Homeward bound.


4. Man ska inte ge upp. DetÄrViSomÄrWoss säger dottern och ligger bakom uttrycket "Smärta syns inte". Efter några minuter kändes det bättre och eftersom smärta inte syns så började jag ta i igen. Intelligentia! Jag tog i alla fall inte närmaste vägen hem utan fick till slut ihop en fem kilometers löpglädje. Nu ska jag fortsätta mot mitt mål att sluta halta innan dottern kommer hem från sin repetition eftersom hon faktiskt har utvecklat uttrycket till "Smärta känns inte".


5. Man ska inte underskatta värdet av bra rehab. När jag nu är helt oförmögen att göra någon nytta så kan jag ju lika gärna sköta om min vad genom att sätta den i högläge och mig i soffan, tända ljus, ta ett glas vin och lite choklad och invänta att dottern ska ta hand om matning och så! Kram för att du läser och förstår.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar