söndag 5 januari 2014

VD, Verkställande Direktör

Som alla andra vilda djur är hon bara farlig när hon känner sig hotad. Jag tänker egentligen aldrig på riskerna utan ser mest möjligheter. Visst kan jag få ont någon gång men om jag väljer att sticka ut kroppsdelar så är det för att jag tror det är värt det. Det senaste året har kostat lite ont, men det har varit värt allt. Jagat nya spännande byten som jag aldrig tidigare jagat. Nu har allt landat på något vettigt sätt och det är full fart fram igen. På många nya plan.


Jag har bytt jobb, Jag är chef för ytterligare ett av våra företag. Det innebär att det finns folk som tror på mitt ledarskap. Att det finns folk som satsat pengar i en verksamhet och tror att jag ska kunna ge dem avkastning på insatt kapital. Det är nämligen det företagande och framtidstro handlar om. Man ger ansvaret för en del av sina pengar till någon annan. Man har givit det till mig.  Och då är det upp till mig. Som chef ska jag se till att de dagliga kunderna får sitt. Men jag ska också ge ägarna sin avkastning.



Det finns folk därute som tror att jobba bara "finns". Att jobb bara "dyker upp" när man behöver. Så bullshit - ja om vi inte pratar om skattefinansierande sysselsättningar - så bull att jag spyr. "Inte en gång till i fällan". som Ulf sjunger. Riktiga jobb skapas där de behövs. Av folk som mig, som driver företag och riskerar allt för din skull. Vet du att jag som VD kan få fängelse om vi gör fel? Tänk på det nästa måndag när du går upp och masar dig till jobbet. Någon har sett till att jobbet finns. Jag är stolt över att ta det ansvaret.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar