lördag 18 januari 2014

Sååå, kommuntanten gillar inte fittor?

Om två saker, lite kort bara, en reflektion över kaffet innan dagens träningar och jobba tar fart. En totalsågning av kommunal pappersvändarinkompetens i upphandling av konst och så några ord om en kompis till mig, det kvinnliga könsorganet. Om du tror att du störs av det du kan komma att läsa så läser du ju inte. Fattar du väl?



Bakgrund: Nyköpings kommun bygger en ny STOR högstadieskola för att via lite dribbel kunna sälja mer villatomter centralt. Det är helt OK. Offentliga lokaler ska utsmyckas konstnärligt och det är väl underbart. Nu fann man en konstnär som på ett modernt och som hon säger "feministiskt" sätt framställer kvinnan som en stark varelse. Med minsta lilla research om tidigare motiv hade man nog kunnat förstå vad som skulle bli motivet när man beställde "Ett verk på tolv kvadratmeter och du får fria händer att göra vad du vill". Nu förfasas upphandlaren - Eva Josefsson - över vad hon fått.



I min värld räcker ett bevis på inkompetens och jag undrar stilla var kommunen annonserar sina vakanser? Varför, ja det är väl självklart att vi inte kan ha en upphandlare som låter leverantörer "göra som de vill"? Personligen är jag inget fan av graffitti just men målningen är färgglad, pigg och har ett så viktigt budskap. Den heter dessutom "övermålning" och budskapet lyfts fram genom att konstnären förts ska ha målat nedlåtande ord om kvinnor och sedan "övermålat" dessa med en stark bild. Så djävla läckert! Som vanligt ska man se till det inre och inte döma av det yttre...



Sedan slutligen min personliga reflektion över det laddade ordet, som av tidningen i sann nyspråksanda reducerats till en snippa. Självklart har vi alla en relation till en vagina, fitta eller vad vi nu kallar den. Alltså en fysisk som ofta kan ha med sex att göra. Kanske tom kärlek? Eller kanske just kärlek, och då brukar jag kalla den för tunnel of love - faktiskt - beroende lite på om jag talar direkt till den eller till dess bärare. Vad säger du när du talar med en sådan? Poängen här är att de flesta har väl en positiv bild av en vagina. För det första är den en förutsättning för liv (sort of, visst kan vi operera fram barn men..) medan penisen inte behövs för liv. Ett-noll till kvinnan. Förlåt vaginan.


Om vi nu har och borde ha en positiv bild så är det konstig att ordet "fitta" är ett skällsord som används nedlåtande. Jag kan ha fel men oftast mellan kvinnor? "Djävla bitterfitta" eller "Surfitta". Det är ord som jag glädjande nog inte hört män uttala särskilt ofta. Varför kan vi helt enkelt inte låta det vara som det är kalla den för vad vi nu tycker att den är. Genom att stänga ute vaginan ur debatten så objektifierar vi ju den så negativt. Självklart ska den, precis som en massa annat, få ta sin plats och åtnjuta den respekt den har som en del av en kvinna. Det är ju för tusan helt naturligt . Den sitter där och används till en hel del naturliga och bra saker. Genom att byta namn på den för att skydda omgivningen eller genom att som Eva Josefsson på Nyköpings kommun tycka illa om att se den så gör vi den till någon äckligt, tabuigt och fult. Jag gillar den, jag röstar för att fittor ska få finnas! Den som målar över en stampar på den. Kram!





2 kommentarer:

  1. Bra där! Jag kan reagera över att lokaltidningen lite ängsligt använder ordet "snippa" för att beskriva motivet i den nu aktuella målningen. Det är tillsammans med "snopp" ord främst för våra yngre medborgare enligt min mening. När jag ser bilden i tidningen tycker jag det ska vara en "vagina", inte en "snippa". Om nu detta resonemang blir begripligt...

    En annan reflektion jag gör är att hur färgglatt och intressant konstverket än är så ser det ut som de lite ängsliga batikmålningarna som förekom under det tidiga 70-talet. Inte graffiti.

    Min tredje tanke är att det vore lite, nej mycket, ironiskt om detta konstverk målas över efter ett ångestfyllt och räddhågset beslut av kommunens tjänstemän. Det ligger ju i graffitins natur att bli övermålad. Precis som konstverket också heter...

    SvaraRadera
  2. Så klockrent med trean, Lasse! Undrar vad den då ska kallas "Övermålad övermålnng..?"

    SvaraRadera