söndag 5 januari 2014

"Hockey, småflickor och feminism."

Vad är det för fel på hockey? Vad är det som gång på gång får spelare, ledare och även publik att kasta ur sig dumheter. Invektiv om funktionärer och motståndare. Sexistiska uttryck som mellan Ryssen och Svensken. Vad är det som får vältränade och förmodligen åtminstone normalbegåvade unga män att tycka att det värsta man kan vara är en flicka? Fast det kanske inte bara är hockey, det an ju vara hela den manliga halvan av idrotten. Jag tycker inte om det i alla fall.



Att det är hockeyn som skämmer ut sig just nu beror ju på att det pågår en av alla dessa hundra turneringar som hela tiden avlöser varandra. Ja, jag vet att detta är ett VM och för ungdomar. Det är ju därför jag vill att det ska vara fint! Det här är framtidens idoler, hjältar och stjärnor i olika XHL-serier runt om i världen. Men se då till att forma dem och låt dem inte gå i "inskränkta fotspår". Året är 2014. Vi kan inte ha förebilder som slåss och kommer undan med det. Nej, det är inte ett kampmoment när man slår någon på käften bara för att han har röd tröja. Det är bara fel.



Vi kan inte ha förebilder som uttrycker att "flicka, det är det mest lågt stående som finns". Den förra, nuvarande kanske, seniorgenerationen hockeyspelare verkar vara förlorade. Kruxet är att de kommer att bli - och är - ledare och framtida förebilder för ungdomarna. Det finns bara ett sätt i idrottsrörelsen och det är att införa en nolltolerans mot sexism. Och naturligtvis mot inställningar som att det är okey, tufft och kanske tom bra att slåss. Förbunden måste agera och det snart. Den senaste tidens tjafs har gjort mig förbannad och lite förlägen att vara man.


Jag har vänner som är feminister, jag tror att jag börjar bli det med. Jag har fattat lite långsamt bara. Så långt som jag ser det så handlar det faktiskt om att respektera varandra, hjälpa varandra att lyfta och utvecklas. Ord som du känner igen väl från mina mål och det liv jag och mina nära lever. Skicka hem ryssen med uttalandet och berätta att han är välkommen åter i idrottsfamiljen när han bett om ursäkt. Stäng av den svenska stjärnan (?) från dagens VM-final. Det är rätt signaler och jag skulle vilja se hans nuna i närbild när alla utom han får hämta medaljer. Låt oss för tusan kämpa sida vid sida för en jämlik och icke diskriminerande idrott. Vi är män och kvinnor, och sist jag kollade så behövs faktiskt bägge könen för att bygga ett samhälle. Kram.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar