tisdag 28 januari 2014

Jag är inte dömd för något brott. Så?

I mitt fall betyder det även att jag faktiskt inte har någon dom. Jag har inte googlat mig själv på Lexbase för jag vet att det inte finns något där. Jag har heller inte slagit upp ditt namn, men jag kanske skulle göra det innan jag anställde dig. Jag kan ju redan idag be dig ta med ett intyg på att du inte är straffad så vad är skillnaden? Jag har lite svårt att förstå stormen idag. Ja, jag fattar att det är fel om det ligger ute gamla eller felaktiga uppgifter men så är det väl alltid med registeruppgifter? Jag upprepar - vad är skillnaden mot idag?

Inget nytt, alltså inget att förfasas över...
Om jag som företagare tänker satsa tid och pengar på att bygga upp dig så vill jag få något tillbaka. Jag vill från början göra klart läget mellan oss. Du får 100% och jag kräver 100% tillbaka. Om jag frågar dig om det finns något i din historia jag behöver veta och du svarar nej så vill jag tro på dig. Men jag kommer att kolla det. Och om det visar sig att du säger "nej" när du borde sagt "jag har gjort en dum grej", och försöker blåsa mig så är du historia. Inte ens värd att följa till dörren. "Stäng när du går...". Jag kanske tom kastar dörren efter dig.

Se upp för kastmärken om du ljuger för mig!
Om det visar sig att du talar sanning om den där domen så kommer jag att respektera dig för din ärlighet. Jag kommer naturligtvis inte att kunna förstå eller ens försöka förstå varför du valde att begå brottet. Man väljer nämligen alltid att begå ett brott. Jag själv är ostraffad, eftersom jag valt att inte begå brott helt enkelt. Jag kommer att be dig berätta varför, hur och vad du tror att det betyder i fortsättningen. Tänk dig noga för när du svarar. Ditt svar kommer att påverka hela din framtid. I alla fall som anställd hos mig.

Om du åker dit så neka inte. Det är fel sätt.
Dagens storm mot Lexbase drivs av media som vill sälja lösnummer. Ord som "skandalsite" rimmar illa i mina öron när det handlar om sådant som händer i det offentliga och lagstadgade systemet. Kör du för fort men väljer att betala dina böter har du iofs begått ett brott men omgående sonat och bekänt. Begår du ett brott - fortkörningen - men nekar och polisens bevis håller i tinget som fäller dig har du valt att utmana mitt Sverige. Och valt att begå ett brott. Jag kan inte på något sätt förstå varför du skulle få komma undan med det. Du kommer alltid att få chansen att förklara, om du vill. Annars - se upp för dörren!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar