måndag 6 januari 2014

Men, vad är det då ni gör. Egentligen?

Befogad fråga naturligtvis. För mig som är mitt i smeten och dagligen paddlar är det solklart. Eller i alla fall oftast. På kort tid har flera vänner, både på FB och IRL, bett mig förklara vad jag gör. Alla verkar ha förstått att jag jobbar som anställd i "egna" företag. och att jag är lycklig med det. Det stämmer, jag skulle förmodligen inte kunna tänka mig att jobba åt någon annan. Eller jo, det skulle jag visst. Bara det var rätt någon annan. Någon annan som lät mig leda verksamheten. Jag är nog lite av en ledartyp?

Inte restaurangen....
Klasspappa, ordförande, ledare i barnens idrottande, tränare, lärare och företagsledare. Vi är några stycken som har svårt att inte ta vårt ansvar. För det är vad det handlar om för min egen del. Jag passar i den rollen och om ingen annan tar den så faller det sig naturligt att jag - gärna tills någon annan vill och kan - leder laget mot målet. Det är bakgrunden till att jag är företagare. Jag tror på något, sätter mål för det och plockar fram verktygslådan. Det finns folk som inte tål mig för det och det finns andra som ser upp till mig. Jag går i alla fall så långt att jag tror att vi behövs för att bygga landet.

Armekakund - elektronikindustri

Vi stolta, rika, utarbetade, envisa eller fattiga företagare. Här kommer nu en kort sammanfattning, detaljer tar vi vid behov. Nu driver jag tillsammans med andra en liten grupp av företag. Armeka AB är ett teknikföretag där jag har nytta av min utbildning som elektroingenjör. Vi skapar säkra miljöer där urladdning av statisk elektricitet inte förstör produkter eller skadar människor och byggnader. Det kallas för "ESD-skydd". Min uppgift är att leda verksamheten men också att utbilda industripersonal och att göra översyner på anläggningar. Vi levererar även en hel del produktionsutrustning som är anpassad för att vara säker.

Armekakund - processindusti
"Allting som finns i en riktig verkstad finns även i ESD-utförande", brukar jag säga på skoj. Fast det är sant, och om man vänder på det så har vi så att säga "på köpet" fått en massa agenturer på vanlig (!) produktionsutrustning. Därför skapade vi företaget Lajapro AB som levererar personligt skydd, främst skor, men även stolar av olika slag och även ergonomiska ståmattor till olika verksamheter. En av våra storsäljare är en patientsandal som sjukvården köper (glädjande nog!) i allt större volymer riket runt. Jag är faktiskt VD även där - två snygga visitkort att flasha med i baren - men fungerar i första hand som säljare. Min kunskap som utbildad massör är till stor nytta när det handlar om att hjälpa kunderna rätt.

Lajakund - läkemedelsindustri
Företag ska ju ägas på något sätt och strukturen är lite olika i Lajapro och Armeka men för att göra det enkelt kan jag slå ihop det här med att jag och en vän delar på Arcturus AB, som har som största uppgift att äga de andra. I Arcturus förekommer även verksamhet som har lite mindre omfattning, i alla fall än så länge :-) , tex när jag skriver i tidningen, föreläser om idrott och ledarskap samt det nya, CrossNature. Gruppen av företag skapar tydlighet i vad vi gör mot kunden och ger en flexibilitet. För att fullända det hela så har var och en av oss en enskild firma, min heter Hawo, eller ett handelsbolag ihop med sin partner.



Det är den snabba bilden som ger dig en överblick av min vardag. Vill du veta mer så är det bara att fråga. Vill du vara med och bygga din egen framtid är det bara att du hör av dig. Ja, det underlättar om du har ett företag naturligtvis. Då kan vi ju börja jobba ihop i eftermiddag. Kram!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar