torsdag 24 maj 2012

Ska vi måla lite då?

Nu har du haft några dagar på dig att fundera. Om du inte har satt ner de punkter du vill förändar eller utveckla på papper så gör det nu. Jag visslar lite under tiden...


... bra. När du nu har skrivit ner "halvmara-mindre bukfett-och sluta äta socker" så gäller det gäller det att tänka till om när och hur du ska nå målen. Halvmara på två timmar augusti nästa år, 5 cm mindre bukfett till midsommar och sluta äta rent socker på måndag. Jag tar mina mål som exempel som du märker. Det första är alltså att hitta en vettig tid för att nå slutmålet samt bestämma "storleken" på det - om du vill ha ett siffermässigt mätbart mål. Jag föredrar mätbara mål just eftersom det går att opartiskt se var man är och om man nått fram.






För att lättare kunna följa sin utveckling och för att göra det roligare - det är ju kul att klara av något och ge sig en klapp på axeln - så ska du sedan hitta delmål. Vi tar mina välkända löpmål som exempel. Nu i början på sommaren ska jag vänja kroppen att orka springa ungefär en timme i sträck utan att stanna och vila. Inget krav på distans. I augusti ska jag kunna springa milen på en timme samt klara av att springa i två timmar i sträck utan krav på distans. Det är klara och mätbara delmål. Dessutom ska naturligtvis både slutmål och delmålen vara uppnåeliga. Annars blir världen rätt full av tappade sugar...

Du har lappen med dina uppgifter? Bra, formulera mätbara, uppnåeliga slutmål och skriv dit en tidpunkt. Dela sedan in resan i lagom långa och många delsträckor. Du får några dagar på dig så tar vi upp fortsättningen - att komma igång - under helgen.

Kom ihåg --> det är du som bestämmer hur du ska må!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar