söndag 20 maj 2012

TRX = Tyrannosaurus Rex?

Milde himmel. Fortfarande lätt imponerad (= har träningsverk i låren) av de för mig långa löpningarna tidigare i veckan så skulle jag ta det lugnt igår. Det blev en skön spontanjogg på förmiddagen och så en timmes styrka mitt på dagen. Jag är i ganska bra form men man kan säga att jag är bättre utvecklad i bålen än på andra ställen. Har du sett mig i linne på gymmet så vet du vad jag menar. "Men har killen inga biceps eller axlar...?"

Måltänk: Bli bredare upptill! Det borde ju dessutom ha en positiv inverkan på hur midjan uppfattas. 


Kort sagt så ligger mitt fokus i styrkan för den kommande perioden på överkropp. Jag vet att det är väldigt kort tid till "beach 2012" men det kan ju aldrig vara för sent. Om inte annat så kan jag väl träna ute i solen.

Sunlight - mitt gym - har precis byggt om och det har kommit till ett behagligt rum för funktionell styrka. När jag kom (lite sen) så stod min träningskompis redan på balansplattan och jobbade med sitt knä. Kul att det finns folk som kan få enbensknäböj och "indianen" att se graciösa ut på en dylik. Där kommer ytterligare ett mål som ett brev på posten. Inte bara att överleva övningarna utan att göra det med stil.

Jag fick syn på TRX-banden som jag hört mycket om och eftersom jag älskar den effekt bollträningens obalans har på små djupa muskler så misstänkte jag att det där måste vara lika svårt, dvs lika bra. Som ett barn med nya leksaker gav jag mig in i leken - jag älskar att leka - och ivrigt påhejad av gymmets ledande slavdrivare, min träningskompis och ytterligare en tränande så testade jag friskt i en halvtimme. Man kan göra de mest fascinerande saker med en sån där. Och att träna i obalans med kroppen som belastning är ju perfekt. 

Mitt träningstips är att du testar TRX! Kompisen - hon med balansen - berättade att hon har en uppsättning som hon, och nu citerar jag ordgrant; "brukar slänga över en gren ute vid stugan". Bara så där lite nonchalant. Men det kanske vore en helt lysande ide'. Träna ute i solen med hjälp av ett par remmar i sommar?

Effekten av min halvtimme igår med häng- och slängövningar, planka, armhävningar och in- och utrullningar är  en skön träningsvärk i rygg, axlar och triceps. Alltså precis där jag vill ha den. Det känns som om jag gått åtta ronder med en dinosaurie. Och det var väl så de hette?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar