fredag 18 maj 2012

Mål - grunden för alla resultat

Har du ett mål med din träning, ditt arbete eller din vardag? Det har jag. Eller hänger bara du med i vad som händer och anpassar dig? Förhoppningsvis frågar du dig nu inte; "vad kan jag påverka?" Om du gör det så är du illa ute eftersom du har accepterat att sitta med samma manöverutrymme som en biljardboll. Jag vill att du i så fall släpper det genast och hänger med på resan.


Vi kommer att komma tillbaka till mål och delmål många gånger. Helt enkelt eftersom det är så centralt för att prestera. Genom att arbeta med mål skapar du frihet - tvärt emot vad man kan tro. Det är först när du är klar över vart du vill resa som du kan hantera utomstående händelser. Fundera ett tag över vad du vill, vem du vill vara och vart du vill nå. Först när du har den bilden klar tycker jag att du är redo för att göra något. Något överhuvudtaget egentligen. Jag vill att du ska ta kontroll över ditt liv och naturligtvis din träning.


Fundera över vad du vill uppnå, hur du vill må och vad du vill göra. Skriv ner det och se till att ha det dokumentet väldigt lätttillgängligt. Titta gärna på det varje dag, inför varje träning - om du nu tränar - eller varje morgon innan du går till jobbet. Ju oftare du går igenom dina mål desto bättre.


Jag har personliga mål, i form av idrottsliga och fysiska. Jag har mer vardagliga mål i form av saker som jag vill fixa till hemma. Jag har faktiskt tom ett mål om hur jag vill må och med vilken typ av person jag kommer att uppnå det med.


Om du lovar att fundera och om ett tag ha några mål klara ska jag ge dig några av mina. Låt oss börja med idrotten. Jag har ett mål om hur min kropp ska vara konfigurerad, inte vad jag ska väga utan hur stor jag ska vara, eller hur min midja ska vara och vad jag ska orka utföra. Ta löpningen till exempel. Jag ska nästa år springa ett halvmaraton på under två timmar. Det är därför jag i sommar ska kunna springa en eller hellre två timmar i sträck utan att stanna. Genom att ta bort kravet på hur långt jag hinner på den tiden försöker jag nu springa längre och längre tid. Jag förenklar alltså målet och delar upp det. Över tid kommer jag att förändra vad och hur jag gör och då kommer jag också att nå fram resultatmässigt.


Jag vet alltså hur stor jag ska vara, hur stark jag ska vara, hur långt jag ska kunna springa och jag vet vem jag vill ha som partner, kanske inte på individnivå men vilken typ av person. Allt detta ger mig en oerhörd trygghet i tillvaron och gör att jag i varje situation kan utnyttja de händelser och förhållanden som erbjuds för att på bästa sätt leda mig mot målet.


Sätt dig ner och sätt dina mål. Allt blir så mycket enklare då. Vi fortsätter i morgon.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar