söndag 4 november 2012

Vote me for president!

Att framgångsrikt genomföra något handlar om vilja. Att du bestämmer dig för att göra det helt enkelt.Ofta konstrar vi till det genom att väga in this&that och fundera lite för länge. Inte helt ovanligt är att tåget har gått när man väl får A ur handfatet, eller var man nu har placerat detsamma. Jag försöker som ledare skapa ett klimat där man får misslyckas och därmed avdramatisera beslutsprocessen. Jag tror på individens drivkraft och att de allra flesta har den naturligt eller bara behöver en liten spark. Ibland tror jag att det bästa för oss alla vore om jag blev president av Konungariket Sverige (med kolonier).



Då skulle riket få en ledare som pekade ut huvudriktningen men förstod att inte lägga sig i detaljer. Det är just de små bitarna i en planering som kan stöka till det. Hakar du upp dig på detaljer för tidigt i en process så är det svårt att komma vidare. Och då uppstår beslutsångesten. Min process är så löjligt enkel att den låtar banal. Andas in, skaffa dig en seriös överblick - "utan spaning ingen aning" - och ta ett beslut baserat på erfarenhet, överblicken du nyss gjorde och din magkänsla. Följ sedan det och utvärdera hela tiden. Först när du stöter på ett hinder som verkligen äventyrar hela processen stannar du och tänker om. Och eventuellt ändrar något innan du fortsätter mot målet, som fortfarande ligger åt det håll du var på väg initialt. "Men det låter ju lite som att chansa?", kanske du säger?




Inte alls. Chansar gör du om du blundar och springer iväg utan att ha bestämt dig för i vilken riktning målet ligger. Det kan naturligtvis bli bra ändå men då hänger det mera på hur många smällar du kan ta på vägen men ändå resa dig och orka springa vidare. Jag hävdar att det är smartare på alla plan att låta hjärnan jobba lite i början. Men jag hoppas att du nu förstår skillnaden mellan att tveka och ta snabba beslut.

I grunden handlar det om viljestyrka. Du som kommer att vinna har förmågan att stå emot påverkan utifrån, dvs andras tyckande och kanske mindre goda råd - "det går aaaaldrig.." - eller avundsjuka för att du faktiskt är modig nog att bryta ett negativt mönster. Du som kommer att vinna litar till din egen förmåga och får njuta av glädjen att se "de andra" stå och käka ditt damm! Viljestryka är svårt men det går att träna den. Jag är övertygad om att jag kan nå mina mål bara jag bestämmer mig. En del saker är dock svårare att stå emot. Fundera på om du fixar följande: (om du är kvinna så vänder du på könen...) "Du är filmens hjälte och har just räddat den unga sköna jungfrun - ok hon kanske inte är jungfru men du fattar - som med fladdrande ögonlock och tyngre andning än normalt sluter sina ögon och lutar sig mot dina läppar. Hon ligger i dina armar med håret somt ett segel på ett kvinnoskepp (Lundell...) och du är redo att kyssa henne. Och hon är redo för dig." Sådärja, det här är ingen sexnovell så vi slutar där.




Kopplingen till mål, träning och resultat är solklar. Sätt dig i svåra situationer och träna dig på att ta egna beslut som gör dig starkare och bättre för dig själv, din verksamhet och de runt dig. Trampa inte runt utan ta tag i situationen och bli en vinnare.

Jag har testat situationen ovan - jag kysste henne inte även om det kortsiktigt hade varit naturligt i den rådande situationen. Jag analyserade läget, gick på erfarenhet och magkänsla och har fortfarande just den kyssen att vänta på. Den kommer ju när allt stämmer. Fast jag droppade henne heller inte på marken och gick. Det är viljestyrka. Därför ska du rösta fram mig som president!

(Disclaimer.  "Events and characthers mentioned above may have been changed in order to protect the innocent...")


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar