fredag 9 november 2012

Gör om - gör rätt!

Hur hanterar du ett nej? Troligen beror det på situationen.Och för de flesta är just ett "nej" ett "nej". För mig är det inte alltid så. Och då menar jag inte ett "nej, tack jag vill inte att du talar till mig/rör mig/dansar med mig/raggar på mig för då slår jag in käften på dig" utan alla andra sorters nej. För övrigt får jag inga "nej" av den uppräknade typen. Hmm, att tänka på. Vad menar han? Får han aldrig nej? Fränt... Jaja, om vi nu lyfter blicken lite så hamnar vi i ansiktet och det är ju alltid lättare att tala med en mun.

Spinningmys på Sunlight i Nyköping!

Jag talar naturligtvis om alla andra "nej". Jag ser dem faktiskt bara som ett mått på tveksamhet om de inte följs av en vettig motivering och en konstruktiv diskussion i ämnet. Den som bara säger "nej" och på din motfråga - "varför" - bara framhärdar sitt "nej" har troligen ingen aning. Min metod är att alltid möta ett "nej" fullt ärligt och försöka att verkligen förklara varför du tycker annorlunda. Om den som säger "nej" däremot är välmotiverad så krävs det en hel del av dig. Bland annat måste du vara fullständigt motiverad och klar på vad du vill. Det handlar ju inte om att omvända någon utan bara om att hjälpa denne att ta ett för dig gynnsammare beslut. Fast riktigt bra blir det inte innan du formar ditt förslag till något som gagnar bägge parter. I morse sa till exempel min kropp nej men efter en halvtimmes konstruktiv diskussion så satt jag på cykeln och mådde bra. Ett gott exempel på att man inte ska ge sig. . . Exemplen från yrkeslivet är fler men de ska jag inte trötta ut dig med.

Redskapet i motljus!
Det var starten på en av de skönaste dagar jag haft. Morgonpass är verkligen skönt men faktiskt bara till för oss som är riktigt tuffa. Vad har nu allt detta med "mål, träning och resultat att göra"?

Tränad, kaxig och klar 0700. YES!
Jo, det lilla att jag faktiskt har fått något som den negative kanske skulle beteckna som "ett sånt där annat nej". Sort of, i alla fall. En gång. Utan hot om våld. Av en flicka men jag ifrågasatte det och en konstruktiv diskussion ledde fram till den bästa tiden i mitt liv. Min passning till dig är vältajmad och kärleksfullt levererad. Våga fråga!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar