lördag 7 juni 2014

Medelålders?

Folk slänger sig med begrepp. Ibland utan någon som helst utbildning. Ta "medelålders" till exempel. Lokalbladet hade en webfråga igår och jag fastnade för begreppet. Och funderade lite över det. Det har inget med ålder att göra. Ingenting har någonting med ålder att göra. "Du skulle kunna vara min pappa?". Jaha, kanske det men då hade jag börjat tidigt..... Eller tvärtom. "Femtio, du skojar?"


Två ändar av samma pojke i olika situationer. Få nu inga tokiga tankar med anledning av citaten. Eller låt din fantasi spela om du vill, jag är glad bara du är glad ... :-). Medelålders enligt en allvetande - dock inte vetenskaplig - googling innebär något i stil med "tiden mellan 50 och 75% av den beräknade livslängden". Jaha, yxskaft? Common opinion skulle vara att det är då man "börjar bli gammal" och åldersrelaterade sjukdomar kan börja träda in. Fuck heller!



Du är precis så gammal som din aktivitet och ditt sällskap gör dig. Jag kan vara sexton, trettionio, tjugonio, trettiosex helt beroende på. Fan, senare i sommar ska jag tom testa att vara femtioett, eller om det nu var femtiofem? Att vara medelålders, alltså att känna sig medelålders och i detta relatera till ovanstående definition är i sig en sjukdom. Jag har den inte för jag ställer inte in mig på att bli sjuk och dö ihjäl mig. Jag har provat på att dö lite grann och kom fram till att motsatsen lockade mer. Mitt tips till dig idag är att bejaka allt, dra med dig alla som vill och lämna allt som inte vill långt bakom dig. Världen behöver just sådana som dig!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar